Mia Wagner bliver kopieret i ny kampagne

I en ny kampagne fra Patent- og Varemærkestyrelsen bliver serieinvestoren Mia Wagner vist i en tro kopi, for at gøre opmærksom på hvor let det er at kopiere andre og deres produkter.

Ingen af de to kvinder på billedet er Mia Wagner, selvom hende til venstre ligner til forveksling. Faktisk er det kvinden til højre, der er på begge billeder. På billedet til venstre er blot brugt en deepfake-teknologi, som kan få hende til at ligne Mia Wagner på en prik.
Ingen af de to kvinder på billedet er Mia Wagner, selvom hende til venstre ligner til forveksling. Faktisk er det kvinden til højre, der er på begge billeder. På billedet til venstre er blot brugt en deepfake-teknologi, som kan få hende til at ligne Mia Wagner på en prik.
Foto: Pressefoto: Patent- og Varemærkestyrelsen

Serieinvestor og iværksætter Mia Wagner fra Viborg medvirker i en ny videokampagne fra Patent- og Varemærkestyrelsen. 

Eller det tror man. For det ligner Mia Wagner, og det lyder også som hende. Det er bare ikke hende. I stedet er det en rekonstruktion af investoren, som er skabt med den nyeste deepfake-teknologi. Det vil sige, at kunstig intelligens har lavet en kopi af hende ud fra en samling af allerede eksisterende billeder og lydklip.

Kampagnen skal sætte fokus på, at det er vigtigt, at virksomheder tager stilling til patenter, varemærker og designrettigheder, hvis de vil undgå at blive kopieret af andre.

- Med kampagnen forsøger vi at vise, hvor let det er at blive snydt af en kopi, og det skal gerne være en øjenåbner for mange iværksættere og små virksomheder. De beskytter nemlig ikke deres forretning med rettigheder, som store virksomheder gør. Det kan meget vel koste værdifuld omsætning, omdømme og dermed medarbejdere," siger Sune Stampe Sørensen, der er direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.

En stor del af grunden. til at små virksomheder ikke gør brug af sine rettigheder, er, at de simpelthen ikke kender til dem. En analyse fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at mere end 60 procent af små virksomheder næsten ingen kendskab har til patenter, varemærker og designrettigheder.

Ifølge Mia Wagner er det vigtigt, at man som iværksætter eller mindre virksomhed sætter sig ind i, hvilke rettigheder man har eller kan få, for rettigheder handler om mere end bare at beskytte sin idé.

- Som investor er jeg meget optaget af, om man har taget stilling til sine rettigheder. Man skal kunne vise, at man har gjort sit hjemmearbejde. At man er foran. For som verden udvikler sig lige nu, er der ikke langt fra succes til fiasko, så det handler om at have styr på sine ting. Rettigheder kan ikke alene beskytte en virksomhed mod kopister, men kan også være forudsætningen for vækst og skalering," siger hun.

Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at Danmark hvert år mister 6,7 milliarder i tabt salg for virksomhederne på grund af kopivarer. Det svarer til 4000 tabte arbejdspladser.