Grundfos-direktør om coronapas: - Det er en glædens dag

Pumpekoncernen glæder sig til atter at kunne sende sine medarbejdere ud i verden for at møde kunder og samarbejdspartnere.

Nyheden om, at regeringen og erhvervslivet er blevet enige om at indføre et digitalt coronapas, bliver modtaget med stor tilfredshed hos den største private virksomhed i Midt- og Vestjylland, pumpekoncernen Grundfos med hovedsæde i Bjerringbro.

- Det er en glædens dag. Vi har set frem til, at det igen bliver muligt at komme ud og besøge vores kunder og partnere rundt omkring i verden, siger pumpekoncernens kommunikationsdirektør Peter Trillingsgaard.

Coronapasset vil i første omgang gælde for erhvervsrejsende og kan bruges til at dokumentere, at man er vaccineret mod Covid-19.

Den første version af det digitale pas vil ifølge Ritzau formentlig være klar i slutningen af februar, og håbet er, at den færdige løsning er klar om tre til fire måneder.

- Det ville være dejligt, hvis passet var klart i morgen, men der er nogle gode grunde til, at det ikke er tilfældet. Det skal være sikkert for alle, og det har vi selvfølgelig respekt for, siger Peter Trillingsgaard.

Lys for enden af tunnelen

For en international virksomhed som Grundfos er det afgørende at kunne rejse rundt i verden og møde kunder og samarbejdspartnere. Derfor har coronakrisen gjort livet svært for pumpekoncernen.

- Det, vi har været igennem de seneste måneder, er lidt ligesom at holde vejret. Det har vi gjort i lang tid nu, og vi trænger til at komme ud og besøge vores store kunder og vores samarbejdspartnere på nogle af de store projekter, vi er med i rundt omkring i verden, siger Peter Trillingsgaard.

Kommunikationsdirektøren understreger, at det selvfølgelig er op til myndighederne at vurdere, hvornår det er sikkert at rejse ud - og hvordan passet kan bruges. Men betydningen er der ingen tvivl om.

- Der ser ud til at være lys for enden af tunnelen, og det er vi virkelig glade for, siger Peter Trillingsgaard.

Det er ikke kun de store eksportvirksomheder, der glæder sig til at tage det nye coronapas i brug. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at passet vil have afgørende betydning for syv ud af 10 virksomheder inden for oplevelsesindustrien.