Efter bro styrtede sammen: - Vi skal have en ny op, og det kan kun gå for langsomt

Kai O. Andersen som er næstformand i Klima og Miljøudvalget i Viborg Kommune mene, forsikrer der skal en ny bro op hurtigst muligt.

Kjællinghøl-broen skal op igen i en ny udgave, sådan lyder det fra lokalpolitiker.
Kjællinghøl-broen skal op igen i en ny udgave, sådan lyder det fra lokalpolitiker.
Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Kjællinghøl-broen, der i weekenden styrtede i Gudenåen ved Bjerringbro, er nu bjærget på land igen.

0:28
Den syv år gamle bro, Kjællinghøl-broen i Bjerringbro styrtede lørdag ned i Gudenåen

Broen har i længere tid været spærret, fordi træet er råddent, og det var planen, at den skulle fjernes i denne uge. Men inden entreprenør-maskinerne gik i gang, faldt broen altså sammen. Og hele forløbet frustrerer politikerne i Viborg Kommune.

- Det er da noget skidt, og det er rigtig træls. For det første har den ikke kunnet bruges hele året, men det har også været farligt for dem, som er sejlet under den. Så det er rigtig beklageligt, fortæller Kai O. Andersen, som er næstformand i Klima & Miljø-udvalget i Viborg Kommune.

Ikke bygget ordentligt

Broen var fuldstændig færdig, da den søndag faldt sammen.

- Den har været angrebet af råd i alle de bærende konstruktioner, konstaterer Rolf Christiansen, som er biolog i Viborg Kommune.

Og det er der en grund til. Broen blev nemlig bygget i forkerte materialer. Det har kommunen fået fortalt af en ekspert.

- Den var bygget af noget tømmer, som slet ikke var i stand til at håndtere vejrforholdene ubehandlet, forklarer Rolf Christiansen.

2:02
Kjællinghøl-broen over Gudenåen er angrebet af råd og har nu været afspærret i et halvt år.

Ny bro skal bygges ordentligt

Står det til kommunen skal der en ny bro op. Forhåbningen er, at den står klar allerede til sommer. Men der er krav.

- Vi skal gøre det rigtigt denne gang, siger Kai O. Andersen, som er næstformand i Klima & Miljø udvalget i Viborg Kommune.

Og rigtigt betyder sådan set bare, at den ikke skal falde sammen langt før sidste holdbarhedsdato.

- Det betyder, at broen skal gå fra den ende af åen til den anden, og at den gerne skal kunne holde i rigtigt mange år, siger Kai O. Andersen.