De naturvidenskabelige og tekniske fag efterlyser flere kvinder

I Bjerringbro afholdte Naturvidenskabernes Hus i går en naturvidenskabelig dag, der prøvede at lokke flere piger i den retning.

Kemiingeniøren Rikke Gissel elsker at nørde med naturvidenskab. Noget hun mener er vigtigt, uanset hvad man laver.
Kemiingeniøren Rikke Gissel elsker at nørde med naturvidenskab. Noget hun mener er vigtigt, uanset hvad man laver.
Foto: Katrine Angel, TV MIDTVEST

Kemiingeniøren Rikke Gissel er som kvinde stærkt underrepræsenteret på sin arbejdsplads, og selvom det ikke er noget, hun tænker over til dagligt, så vil hun gerne have flere piger i faget.

- Jeg tror, vi som piger kan bidrage med noget andet. Jeg tror, vi kan bidrage med nogle andre vinkler på ting, og der opstår bare en anden dynamik, når man både er drenge og piger sammen. Det så jeg på studiet og også her, hvor jeg arbejder. Jeg ved ikke, om det er bedre dynamik, men den er anderledes, fortæller hun.

Hun er specialist i vandresning, og nu er hun en del af projektet Girls Day in Science, og selvom hun gerne ser flere både drenge og piger i de videnskabelige fag, så er der her fokus på den kvindelige halvdel.

 - Jeg kan få lov til at påvirke nogle andre til at opdage nogle uddannelsesmuligheder og uddannelsesvalg, de måske ikke havde overvejet, siger Rikke Gissel.

Hun håber, at dagens deltagere har fået en masse viden med sig, og så håber hun på, at rigtig mange vælger den mere videnskabelige vej i fremtiden, uanset om det er piger eller drenge.

Typisk mandefag

Hele dagen står i kvindernes, pigernes og damernes tegn, og formålet er at gøre op med nogle af de stereotyper, der hersker omkring, hvem det er, der arbejder med naturvidenskab.

- Vi henvender os til kvinderne, fordi vi jo gerne vil have flere piger til at vælge de her uddannelser til. Det vi kan se, det er, at der er mange piger i gymnasiet og grundskolen, som aldrig når til det punkt, hvor de overvejer det som en mulighed. Og det er, fordi de af samfundet, familie og venner bliver mødt af, at det ikke er noget for en pige, men den vej drengene går, fortæller Maiken Lykke Lolck, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Selma Sejdenfaden Højris(tv) vil gerne være Psykolog, Lærke Gravergaard drømmer om at blive fysioterapeut, (mf) og Frida Lakkenborg Christiansen (th) overvejer som den eneste, at gå den naturvidenskabelige vej.
Selma Sejdenfaden Højris(tv) vil gerne være Psykolog, Lærke Gravergaard drømmer om at blive fysioterapeut, (mf) og Frida Lakkenborg Christiansen (th) overvejer som den eneste, at gå den naturvidenskabelige vej.
Foto: Katrine Angel, TV MIDTVEST

Tre af de piger der måske kan blive fremtidens naturvidenskaberne og som Girls Day in Science henvender sig til er Frida Lakkenborg Christiansen, Selma Sejdenfaden Højris og Lærke Gravergaard, der går på Bjerringbro Gymnasium.

- Nu ved jeg godt, at jeg kun går på gymnasium, men jeg ville gerne have oplyst, hvad for nogle uddannelser, der er i de forskellige retninger. Hvad går ingeniør for eksempel ud på? Jeg har en ide om, at det er nogen, der tænker smart, og det er ikke sikkert, det er mig, men hvis jeg fik mere at vide om det, så kunne det måske blive mig, siger Frida Christiansen.

De to andre piger regner ikke med at skulle den naturvidenskabelige vej, men synes begge at Girls Day in Science er en god mulighed for at lære mere om et fag, man ikke kender.