Bennys ferie endte i absurd rejsekaos – nu er han på vej hjem

Detur-kunde Benny Ragner har haft en turbulent ferie i Tyrkiet, men nu er han på vej til Danmark med et fly.

Benny Ragner (th.) har sammen med tre rejsekammerater været på en kaotisk ferie i Tyrkiet den seneste uge.
Benny Ragner (th.) har sammen med tre rejsekammerater været på en kaotisk ferie i Tyrkiet den seneste uge.
Foto: Privatfoto, Marlene Eyde / TV MIDTVEST

Det ser ud til at ende nogenlunde lykkeligt for Benny Ragner fra Viborg, som den seneste uge har været på ferie i Tyrkiet. Eller det, han troede, skulle være ferie.

For der har ikke været meget tid til afslapning, siden han i onsdags fandt ud af, at rejseselskabet Detur, som han er afsted med, pludselig var blevet opkøbt og så ud til ikke at have betalt for hans hotel.

- Det har været træls, og der har været kaos siden, siger Benny Ragner.

Han har derfor gået og frygtet, at der ikke ville være et flysæde til ham, når han i dag søndag skulle rejse hjem til Danmark. Men nu ser det ud til, at det alligevel lysner lidt for den erfarne Tyrkiet-turist.

Søndag formiddag blev han hentet af en bus ved sit hotel i Alanya og kørt til lufthavnen - helt som planlagt.

- Der kom ingen guider fra Detur og hjalp os afsted. Dem har vi ikke set siden onsdag. Men der kom en norsk kvinde og sagde, at hun ikke var fra Detur, men at hun havde meldt sig som frivillig til at hjælpe alle gæsterne i Alanya på vej mod lufthavnen, siger Benny Ragner.

Ifølge Benny Ragner har flere andre Detur-gæster valgt at købe nogle nye flybilletter ved andre selskaber for at være sikre på at kunne komme hjem. Han er derfor også overbevist om, at det er derfor, der var mange tomme sæder i bussen, som søndag formiddag hentede Detur-gæster rundt i Alanya for at køre dem i lufthavnen.
Ifølge Benny Ragner har flere andre Detur-gæster valgt at købe nogle nye flybilletter ved andre selskaber for at være sikre på at kunne komme hjem. Han er derfor også overbevist om, at det er derfor, der var mange tomme sæder i bussen, som søndag formiddag hentede Detur-gæster rundt i Alanya for at køre dem i lufthavnen.
Foto: Privatfoto

I Antalya Lufthavn gik det også smertefrit, og to timer før afgang stod Benny Ragner checket ind med sit boardingpas i hånden og kunne skrive til TV MIDTVEST i en SMS.

- Nu kan det ikke gå helt galt.

Benny Ragner kunne ånde lettet op, da han endelig stod med sit boardingpas i hånden til sin fly hjem.
Benny Ragner kunne ånde lettet op, da han endelig stod med sit boardingpas i hånden til sin fly hjem.
Foto: Privatfoto

Hotel var ikke betalt

Det har ellers været nogle hektiske dage for Benny Ragner, der onsdag kom tilbage til sit hotel fra en massage og fandt en besked på sin dør, hvor der stod, at han ikke havde betalt for sit ophold og skulle betale til hotellet.

- Jeg blev vred, fordi jeg vidste, vi havde betalt for vores rejse. Så jeg gik straks til receptionen og viste dem kvitteringen for rejsen hos Detur. Men det viste sig, at det ikke kun var os, hotellet mente ikke havde betalt for opholdet, sagde Benny Ragner til TV MIDTVEST i torsdags.

En lang række andre Detur-gæster havde modtaget samme besked, som blev fulgt op af en fax fra rejseselskabet, hvor der stod, at det var blevet solgt til et større selskab, og at gæsterne ville få deres penge tilbage, når den nye ejer havde overtaget.

Her er et billede af faxen, som Benny Ragner og andre gæster modtog, med et Detur-vandmærke i toppen.
Her er et billede af faxen, som Benny Ragner og andre gæster modtog, med et Detur-vandmærke i toppen.
Foto: Privatfoto, Marlene Eyde / TV MIDTVEST

Men det troede Benny Ragner ikke på, og han nægtede derfor at betale.

Et par dage efter blev sedlen igen sat op på døren til hans værelse, men den blev hurtigt fjernet igen, forklarer han.

- Myndighederne havde været ude at sige, at hotellerne ikke måtte true med at smide os ud, fordi det ville give turismen i Tyrkiet et dårligt ry, siger Benny Ragner.

Rejseselskab: Fax var fup

Fredag skrev Detur så i en mail til TV MIDTVEST, at faxbeskeden, som Benny Ragner og andre gæster havde fået, var fup og ikke kom fra deres selskab.

- Den fax, som tilsyneladende er i omløb vedrørende Detur, omhandlende ubetalte hotelværelser og anmodninger om at gæster skal betale direkte til hotellet og få tilbagebetaling mod kvittering eller faktura, er ikke sendt af Detur, stod der i mailen, hvor rejseselskabet også hævder, at sagen er meldt til de tyrkiske myndigheder.

Men det troede Benny Ragner heller ikke på.

- Før vi så faxen fra Detur, skrev hotellet selv på vores døre, at opholdet ikke var betalt. I receptionen fortæller de, at selskabet længe har skyldt dem penge.

- Hvis det var hotellet, som forsøger at snyde os, ville rejseselskabet da med det samme have sendt politiet herhen eller sendt guiderne herhen for at informere os om ikke at betale, sagde Benny Ragner efter at have læst mailen fra Detur.

Og det skete ikke. Tværtimod. Guiderne vendte aldrig tilbage til Benny Ragners hotel, efter de forlod det onsdag.

Fanget i rejsekaos for anden gang

Siden Benny Ragner fik den første besked om, at hotellet manglede betaling for hans ophold, har han været i tvivl om, hvorvidt der også manglede betaling for hans flyrejse hjem. Han har derfor brugt halvdelen af sin ferieuge på at kontakte rejseselskabet, flyselskabet, sin forsikring og andre gæster i samme situation.

- Hvis de bare havde sagt, at I kunne være sikre på, at I nok skulle komme hjem, så kunne vi have undgået det. Nogle gæster er taget hjem i panik, og det er totalt unødvendigt, siger den erfarne Tyrkiet-turist.

Benny Ragner har forsøgt at nyde ferien med sine venner, men det har været svært at fjerne tankerne fra problemerne med Detur.
Benny Ragner har forsøgt at nyde ferien med sine venner, men det har været svært at fjerne tankerne fra problemerne med Detur.
Foto: Privatfoto, Marlene Eyde / TV MIDTVEST

Og faktisk har Benny Ragner oplevet rejsekaos i Tyrkiet én gang før. I 2013 var han også i landet, da rejseselskabet Tyrkiet Eksperten gik konkurs, og det endte med at koste ham 9000 kroner.

- Så det er ikke første gang, jeg har prøvet det her med discountfirmaer, og derfor vil jeg nu kigge lidt mere på anmeldelserne af selskaberne, inden jeg køber en rejse igen, siger han.

Hvis alt går vel, lander Benny Ragner i Billund Lufthavn søndag omkring klokken 18.30.

Ingen rejser resten af året

På Deturs danske hjemmeside har der siden torsdag stået en besked på forsiden om, at alle rejser resten af 2022 er aflyst.

- Vi beklager de gener og problemer, dette kan forårsage for de rejsende, hvis ture nu ikke finder sted. Det er dog desværre nødvendigt at skabe den organisation, der kræves for at være en stærk og sund virksomhed i fremtiden, står der i beskeden.

Det fik Udenrigsministeriets Borgerservice til at lave et opslag på Facebook, hvor der står, at kunder med betalingsproblemer skal kontakte rejseselskabet, deres forsikring eller den svenske rejsegarantiordning.

Fredag fulgte den danske rejsegarantifond så op med en opfordring til, at danske Detur-gæster skal holde øje med om selskabet går konkurs. Hvis det sker, skal de kontakte den svenske rejsegarantiordning med navnet Kammarkollegiet, som har ansvaret for Deturs danske gæster.