Farverige fodspor skal gøre fodgængere synlige

Ved Godthåbsvej og Østergade i Silkeborg skal farverige fodspor bidrage til, at fodgængere krydser vejen, så de er synlige fra store køretøjer.

Jane Næsborg kunne sagtens forestille sig, at man brugte løsningen andre steder i Silkeborg, hvis det viste sig at være nødvendigt.

I samarbejde med TV2 ØSTJYLLAND

Farverige fodspor skal fremover forbinde fortovene ved Østergade og Godthåbsvej i Silkeborg - og medvirke til at byens fodgængere sikkert kan krydse vejen.

Det er ideen bag Silkeborg Kommunes nye tiltag, der skal være med til at ændre fodgængernes adfærd, når de krydser den trafikerede vej.

Tiltaget kommer ovenpå efterspørgsel fra både byens buschauffører og handlende.

- Buschaufførerne havde efterlyst, om ikke vi kunne medvirke til at styre fodgængerne, fordi de ellers krydser på kryds og på tværs.

- Samtidig syntes de handlende, at det var som om, at den sidse del af Østergade blev afskåret og hang dårligt sammen med torvet. Så vi øjnede chancen for at bringe fortovene tættere sammen og give en mere sikker overgang for fodgængerne, siger Jane Næsborg, ingeniør hos Vej og Trafik i Silkeborg Kommune til TV2 ØSTJYLLAND.

Buschaufførerne har efterlyst en løsning, der kunne medvirke til at styre fodgængerne, der ellers krydser vejen på kryds og tværs.

 Fodgængerne ud af de blinde vinkler

Da fodsporene blev malet i midten af maj, blev hajtænderne ved krydset også rykket tilbage.

Det håber Jane Næsborg, at kommunen også kan medvirke til, at fodgængerne bliver ude af store køretøjers blinde vinkler, og at chaufførerne ikke på samme måde skal være bekymrede for at overse og risikere at ramme de lette trafikanter.

Der kan jo være andre steder, hvor det kan være praktisk at vise folk, hvor de skal gå og på den måde binde fortov sammen.

- Der kan jo være andre steder, hvor det kan være praktisk at vise folk, hvor de skal gå og på den måde binde fortov sammen. Hvis vi skal op i større løsninger, som for eksempel et fodgængerfelt, kræver det en større investering i undersøgelse af lysniveau, signaler og skiltning og vil dermed også kræve en politisk beslutning, forklarer Jane Næsborg.