Lokomotivfører deler billede med advarsel – kan ende i "en frygtelig tragedie"

I år er der allerede registreret over 250 kollisioner mod genstande på de danske jernbanespor.

Det er sker tit for lokomotivførerne, at de møder mursten, som bevidst er lagt ud på skinnerne.
Det er sker tit for lokomotivførerne, at de møder mursten, som bevidst er lagt ud på skinnerne.
Foto: Privatfoto

Med en tophastighed på 120 kilometer i timen frygter den 53-årige lokomotivfører Lars Dyhre Schau, at "drengestreger" kan ende i en "tragedie".

I 21 år har Lars Dyhre Schau nemlig siddet helt forrest i toget og fragtet tusindvis af danskere fra a til b, og på sin vej har han set mange ting ligge på skinnerne.

- Det kan både være mursten og granit, men det kan også være større ting som en cykel, siger Lars Dyhre Schau, som er lokomotivfører for GoCollective, til TV 2.

Mandag eftermiddag blev det for meget for den ellers erfarne lokomotivfører, som valgte at dele et billede på Facebook.

Frygter tragedie

Med billeder af sten på togskinner lige ud for Silkeborg Station advarer han imod "en frygtelig tragedie", hvis mursten og granit skiftes ud med jern eller metal.

- Jeg kan godt se nu, at det nok bare er drengestreger. Men jeg frygter, at det kan udvikle sig til mere og vildere ting. Man forestiller sig jo, at de unge mennesker, som putter tingene på skinnerne, står i nærheden for at se, hvad der sker, når toget rammer – og mere vil have mere.

TV MIDTVEST har tidligere beskrevet fund af sten og mønter på jernbanestrækningen mellem Herning og Silkeborg: 

I langt de fleste tilfælde vil toget vinde kampen mod, hvad end der er blevet lagt på skinnerne, forsikrer Lars Dyhre Schau.

Men hvis man kommer kørende med en tophastighed på 120 kilometer i timen, og der pludselig ligger jern eller metal, frygter Lars Dyhre Schau, at det potentielt vil kunne skubbe toget af skinnerne.

- Det kunne ende i en frygtelig tragedie, og jeg er ikke sikker på, at de unge mennesker, som står og kigger, er klar over, hvilke konsekvenser deres drengestreger kan få.

Mistænker de unge

Det er ikke en tilfældighed, at Lars Dyhre Schau mistænker de unge. For det er ifølge ham tit på strækninger tæt på ungdomsuddannelser eller andre steder, hvor unge samles, at der ligger ting på skinnerne.

Udover at lægge mursten, cykler og andet på skinnerne, er det også de unge, som leger "dødslegen". Her gælder det om at stille sig så tæt på skinnerne som muligt og først flytte sig i sidste øjeblik, når toget kommer drønende forbi.

Lars Dyhre Schau frygter, at der i en dag ligger langt værre ting en blot mursten.
Lars Dyhre Schau frygter, at der i en dag ligger langt værre ting en blot mursten.
Foto: Privatfoto

- Jeg har været i branchen i over 20 år, og jeg kan mærke, at det udvikler sig. Det er også derfor, at jeg går ud og advarer nu, for jeg håber, at der sidder nogle ansvarlige voksne, som vil tage en alvorlig snak med deres unge mennesker, siger lokomotivfører Lars Dyhre Schau.

Kan skade togene

Hos GoCollective, som står for togdrift på tværs af Jylland og en enkelt strækning på Fyn, kalder man tendensen et "problem, som vi oplever af og til".

Transportselskabet, som kategoriserer det som hærværk, kan ikke sige, hvem der står bag, men opfordrer på det kraftigste til, at man lader være med at placere genstande på skinnerne.

- Det har for vores vedkommende ikke ført til uheld, og den risiko, der er forbundet med det, handler primært om, at det kan være meget farligt at færdes langs eller krydse skinnerne. Det er kun fagfolk, der må færdes ved sporet, skriver selskabet i en skriftlig kommentar til TV 2.

Ifølge GoCollective er det primært sten, der bliver placeret på skinnerne.

Og det kan ifølge selskabet forårsage skader på togenes undervogn og støj inde i toget, når det kører hen over stenene.

- Og så kan det betyde forsinkelser, hvis en lokomotivfører er nødt til at stoppe toget for at fjerne sten fra sporet. Den slags går i sidste ende ud over passagererne, lyder det.

GoCollective har ikke politianmeldt hændelserne, da det sker via Banedanmark, der vedligeholder det danske skinnenet.

253 kollisioner i år

Hos Banedanmark kan man nikke genkendende til Lars Dyhre Schaus beskrivelser.

Alene i år har den statslige styrelse registreret 253 hændelser af det, de kalder "kollision mod objekt", siger sikkerhedschef Martin Harrow til TV 2.

Et udtræk fra Banedanmarks database viser, at mens langt de fleste kollisioner, 209 af de 253, er påkørsler af dyr, er der også registreret flere tilfælde, hvor tog har ramt blandt andet indkøbsvogne, en barnevogn, cykler og et bord.

Banedanmark har registreret tre tilfælde, hvor togene har påkørt sten, fliser eller brosten.

- Når nogle placerer et objekt i sporet, så er vi mest bekymret for, at nogen har været inde på sporet og lægge dem der, siger Martin Harrow.

"Rigtigt, rigtigt farligt"

Ofte ved Banedanmark ikke, hvem der har placeret genstandene på sporet.

- Vi formoder, at det i høj grad er unge mennesker. Og det er jo rigtigt, rigtigt farligt, lyder det fra sikkerhedschefen.

Hvert år dør fem til otte personer som følge af at have opholdt sig uautoriseret på sporene, fortæller han.

- Der er mange ting, som gør, at det en usædvanlig dårlig ide. Vi vil gerne appellere til, at man lader være af flere årsager – den vigtigste er simpelthen foks egens sikkerhed, lyder det.

Det udgør både en risiko for at skade toget, men også passagererne, hvis et tog nødbremser for at undgå at støde ind i større genstande, forklarer han.

De fleste kollisioner bliver ikke politianmeldt, fortæller Martin Harrow, men det sker, at politiet bliver involveret, hvis Banedanmark registrerer et mønster – for eksempel hvis der sker mange kollisioner i et område, hvor unge kunne finde på at opholde sig i nærheden.