Her er seks ting, børn kan få ud af at være hjemme under coronakrisen

Selvom nogle børn vil lære meget af tiden hjemme, er der andre, hvis udvikling vil "gå i stå", mener ekspert.

Sproget er et af de områder, der udvikler sig bedre i selskab med voksne. Og er der noget, der er meget af for tiden, er det netop voksenselskab.
Sproget er et af de områder, der udvikler sig bedre i selskab med voksne. Og er der noget, der er meget af for tiden, er det netop voksenselskab.
Foto: TV 2 Grafik/Katrine Stub Rimer

- Det er fantastisk at se, hvordan og hvor meget hun kan lære, hvis vi sætter os ned en time.

Sådan lyder det fra Irena Chloé, når hun skal beskrive sin 2,5 år gamle datters udvikling i tiden med coronaisolation derhjemme.

Den 35-årige mor har oplevet, at datterens ordforråd er vokset voldsomt samt hendes forståelse af, hvad de voksne laver, er større, og hun har lært navnene på en stor del af planterne i familiens have.

Og der er måske noget om, at hjemmeisolationen får børnenes udvikling til at tage kvantespring, siger børnepsykolog, lektor og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet Grethe Kragh-Müller.

- I dag mangler der voksne generelt set i daginstitutionerne, så nogle af de udviklingsområder, der normalt ikke er tid til at understøtte for de voksne i en travl institution, kan få et boost, siger hun.

Dog skal man have in mente, at forældre har mere tid til at være opmærksomme på børnenes udvikling, når man er sammen med dem hele tiden, understreger hun.

- En uventet gave at have tid

En anden forælder, 40-årige Charlotte Holm Kiesow, har haft samme oplevelse. Blandt andet da hendes treårige søn skulle lære at cykle.

- Jeg tænkte, at det ville blive et stort projekt. Han skulle lære det med pedalerne, og det tog nogle uger for mig at lære som barn, siger hun.

Men efter tre timer cyklede han, først med kosteskaft i nakken, men kort efter helt uden. Charlotte Holm Kiesow er "hundrede procent sikker på", at den skarpe læringskurve skyldes karantænerammerne med en voksen, der er opmærksom og kan følge op konstant.

- Selvfølgelig kender man sit barn bedst, men at have kontakt et helt døgn, det er ret vildt. Man ser alle aspekter. For os har det været en uventet gave at have den her tid med vores søn, siger hun og understreger, at hun er heldig, fordi hun både har tid og overskud til at være sammen med sit barn.

"Vildt forskelligt" læringsudbytte

Barnets nye karantænelæring er netop meget afhængig af den mængde overskud, der er hos forældrene.

- Det er vildt forskelligt, hvad børnene får ud af den her tid – nogle vil komme toptunede tilbage i skole og institution, mens andre er gået helt i stå, fordi forældrene ikke kan udnytte de nye rammer, siger Ditte Winther-Lindqvist, psykolog og lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

Selvom visse områder blomstrer i voksenselskab, bliver andre forsømt, når børnene ikke er i institution og skole. Forskning viser også, at børn, der går i daginstitutioner af god kvalitet, klarer sig bedre end børn, der kun er hjemme.

Blandt andet bliver den sociale udvikling, fantasien og følelsen af at være i et fællesskab og kreativiteten i høj grad udviklet, når børn er sammen med andre børn, lyder det fra både Ditte Winther-Lindqvist og Grethe Kragh-Müller.

Alligevel kan coronakrisens ændrede familiemønstre måske lære os noget om måden, vi indretter vores børns hverdag på.

- Den her tid gør det næsten umuligt ikke at opdage, hvor meget 1:1-kontakt betyder, og hvor meget ens barn kan lære på et par timer, hvis man sætter sig ned sammen med dem, siger Ditte Winther-Lindqvist.

I listen herunder kan du se seks punkter, hvor børns udvikling kan få et boost af at være hjemme hos deres forældre: