Bilka får millionbøde - solgte grill med urealistisk besparelse

Har man som kunde købt en vare til en for høj pris, kan man få nogle af sine penge tilbage, siger direktør.

Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Arkivfoto TV MIDTVEST

Varehuskæden Bilka har accepteret en bøde på tre millioner kroner for at vildlede kunder med urealistiske besparelser ved tilbud.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse torsdag.

I en periode på knap et år reklamerede varehuskæden blandt andet med en Char-broil Platinum 4400 Grill til en tilbudspris på 6999 kroner, hvis man også købte betræk og rotisseri med.

Normalprisen for sættet skulle ifølge reklamen have været mere end dobbelt så høj, nemlig 18.397 kroner, men den pris var ifølge Forbrugerombudsmandens afgørelse misvisende.

Grillen havde nemlig i en længere periode fra 2018 til 2019 næsten konstant været på tilbud sammen med varierende ekstraudstyr, og derfor er det urealistisk, at en kunde på noget tidspunkt skulle have valgt at købe grillen til sin fulde pris på 16.999 kroner.

Derfor havde besparelsen på mere end 10.000 kroner ifølge Forbrugerombudsmanden ikke rod i virkeligheden.

Det er ikke første gang

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i december 2019 Salling Group, som driver og ejer Bilka-kæden, for vildledende markedsføring i flere tilfælde.

Udover grilludstyr omhandler afgørelsen også reklamer for cykler og støvsugere, og ifølge Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, er den slags mere normalt end som så:

- Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er.

Kunder kan få penge tilbage

Selvom Salling Group må punge ud med tre millioner kroner i bøde, er virksomheden ifølge indkøbsdirektør for Bilka nonfood Henrik Schmidt glad for afgørelsen.

- Vi har på intet tidspunkt haft til hensigt at være ude af trit med Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, så vi er tilfredse med, at fortolkningen af reglerne nu er klare, siger han i en pressemeddelelse.

Henrik Schmidt fortæller samtidig, at Bilka allerede i 2019 ændrede sine tilbud efter henvendelser fra Forbrugerombudsmanden, men alligevel beklager han situationen:

- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre.

Ifølge Henrik Schmidt iværksatte virksomheden i efteråret et "gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer", for at sikre at markedsføringen lever op til Forbrugerombudsmandens tolkning af loven.

Har man som Bilkakunde købt en af de pågældende varer til den urealistisk høje normalpris, har man siden efteråret kunne henvende sig til Bilkas kundecenter og få differencen mellem normalprisen og tilbudsprisen tilbagebetalt.