Advarer om "falske tilbud" på Black Friday

Nederst i artiklen kan du se, hvordan du tjekker, om der er tale om et reelt tilbud.

Black Friday afholdes mange steder som Black Week (Arkivbillede).
Black Friday afholdes mange steder som Black Week (Arkivbillede).
Foto: Ana Escobar / Ritzau Scanpix

En række af de største internetbutikker i Danmark har de seneste uger gjort sig klar til Black Friday – ved at hæve priserne.

Det er i hvert fald forventningen hos sammenligningstjenesten Pricerunner, der har analyseret priserne hos 50 af landets største webshops.

Her viser tallene, at syv ud af ti butikker samlet set har sat priserne på deres varer op siden analysearbejdet begyndt 11. september, og at priserne i gennemsnit er steget med næsten to procent, når man tager højde for både prisstigninger og -fald.

Ifølge Martin Andersen, der er chef for Pricerunner i Danmark, tyder det på, at butikkerne har hævet priserne, for at tilbuddene på Black Friday fremstår bedre, end de reelt er. En praksis, de hos Pricerunner kalder ”falske tilbud”.

Mange falske tilbud

Ifølge Pricerunner var hvert fjerde tilbud på Black Friday sidste år et såkaldt falskt tilbud, hvor prisen var blevet sat op med mere end 10 procent i tiden op til udsalgsdagen.

Ifølge landechef Martin Andersen er der ikke noget forkert i, at butikkerne hæver deres priser. Det kan for eksempel være et spørgsmål om udbud, efterspørgsel, indkøbspriser eller omkostninger ved at drive butikken.

- Men inden for en række produktkategorier kan vi se, at priserne stiger uforholdsmæssigt meget. Vi har en mistanke om, at en del af disse produkter kommer på Black Friday-tilbud som det, vi kalder falske tilbud, siger Martin Andersen fra Pricerunner.

Pricerunner har ikke ønsket at oplyse konkret, hvilke 50 webshops, der er tale om. De understreger, at analysen handler om en generel udvikling af prisniveauet frem mod et udsalg og ikke de enkelte butikker.

Den gyldne grænse er seks uger

Som loven er i dag, skal en vare have haft den samme pris i mindst seks uger forude for annonceringen, før butikkerne må betegne det som varens ”normalpris”, og dermed beregne en rabat på baggrund af det. Det skriver Forbrugerrådet Tænk.

Det vil altså sige, at hvis en vare syv uger inden Black Friday bliver sat op fra at koste 1000 kroner til at koste 1500 kroner, må butikker godt betegne de 1500 kroner som normalprisen, når de reklamerer for tilbud på Black Friday.

Men hvis butikken gør det fire uger inden Black Friday, må de ikke betegne den nye pris som normalprisen og regne besparelsen på den baggrund.