Tøjmærke fra Thy vinder bæredygtighedspris

Thy-firmaet ELSK har modtaget en pris for deres bæredygtige måde at producere tøj på.

ELSK ved prisuddelingen.
ELSK ved prisuddelingen.
Foto: Salling Group

Thyboerne fra tøjfirmaet ELSK har modtaget publikumsprisen ved Salling Groups Future Fashion Award 2020 for deres indsats indenfor bæredygtig tøjproduktion. 

Prisen kom i hus efter en afstemning online. 

- Det er helt specielt, at det er kunderne og publikum, der har stemt på os. Selvom vi er thyboer, så er det emotionelt og stort, at folk støtter os på den måde og synes, at det er en fed måde, vi gør tingene på, fortæller Lars Riis.

Noget af det Thy-firmaet gør for at producere mere bæredygtigt, er blandt andet at lave kvalitetstøj, som kan holde over lang tid, så det ikke bliver smidt ud.

Materialerne og produktionsmetoderne er nøje overvejet i forhold til klimabelastning, mens produktionen foregår i Europa, så der ikke er en alt for lang transport af tøjet.

- Vi har det svært med ordet bæredygtighed, for det tøj vi laver belaster også miljøet. Så vi plejer at sige, at vi laver ordentligt tøj på en ordentlig måde, som belaster mindre end andet tøj, siger den administrerende direktør for ELSK, Lars Riis.

Man kan da ikke lave mode på Thy

Det vækker stolthed i den lille Thy-virksomhed, at man kan udkonkurrere større virksomheder indenfor bæredygtighed.

- Vi har blandt andet slået nogle brands, der er langt større end os, og det var endda en overbevisende sejr, har Salling Group fortalt os, siger direktøren.

Foruden at være et lille firma er de også placeret et sted, der ligger langt fra den pulserende modeverden i København. Derfor strider det imod naturloven, at ELSK kan blande sig med de store.

- Det giver ikke nogen mening at drive et tøjmærke fra Thy. Du kan ikke lave mode heroppe. Men det er også vores metode, at vi er langt fra den traditionelle modeindustri og gør tingene anderledes, fortæller Lars Riis.

- Vi prøver at skabe tøj, der vækker følelser i folk. Vi har nogle kunder, som ikke bare er kunder, men som er fans, og det betyder alt, at vores kunder vil støtte det, vi gør. Der er ekstrem højt engagement blandt vores kunder.

Foruden æren ved prisen modtager Thy-virksomheden også en præmiecheck på 25.000 kroner.