Snedsted Skole har mobning på dagsordenen

På Snedsted Skole har 430 elever sammen med lærere og forældre de seneste måneder sat mobning på dagsordenen.

2:33
Elever, lærere og forældre på Snedsted Skole laver fælles strategi der skal imødegå mobning i skoletiden
Foto: Richard Gaarn Svendsen TV MIDTVEST

Fysisk ubehag, lavt selvværd, angst og ensomhed er nogle af konsekvenserne, når børn bliver mobbet. Derfor har Snedsted Skole i Thy de seneste måneder sat mobning på dagsordenen.

Formålet har været at lave en antimobbe-strategi, som fremover bliver det værktøj, alle i og omkring skolen skal bruge, for at komme mobningen til livs.    

Skolen har oplevet nogle ganske få alvorlige sager med mobning, men selvom det heldigvis hører til sjældenhederne, så har arbejdet med at lave en anti-mobbestrategi haft høj prioritet.

- Netop fordi vi har haft meget lidt mobning her på stedet, så har det været en enkel og god proces, fordi vi har haft meget fokus på trivsel og fællesskab og på, hvad vi alle sammen kan gøre. Og så har vi den, hvis der skulle ske noget, forklarer skoleleder Birthe Hjortdal .

En ny lov om psykisk undervisningsmiljø pålægger fremover alle skoler at lave en antimobbe-strategi, herunder også en strategi mod digital mobning.