Smukke billeder skal trække turister til Thy

​Turisterne vælger Danmark til, og en ny sommerkalender skal få Thy på landkortet.

Bølgerne der slår mod molen er et af de billeder, man kan finde i sommerkalenderen. Billedet er taget i Nr. Vorupør.
Bølgerne der slår mod molen er et af de billeder, man kan finde i sommerkalenderen. Billedet er taget i Nr. Vorupør.
Foto: Christian Faber

280.000.

Så mange gange blev Bakkedals online julekalender fra Thy besøgt. Hver dag kunne gæsterne åbne en låge og se et nyt smukt billede fra området.

Det er så stor en succes, at lokale fotografer nu stiller deres billeder til rådighed til en sommerkalender.

- Godt nok er vi vant til blæst her i Thy, men vi blev næsten blæst omkuld, da vores julekalender om Thy blev besøgt 280.000 gange. Danskerne er åbenbart vilde med at kigge på Thy. Derfor synes vi også, at alle skal have muligheden for at følge med i, hvordan Thy ser ud om sommeren, fortæller Michael Pilgaard, marketing direktør hos Dragsbæk, der står bag Bakkedal, i en pressemeddelelse.

Der er god grund til, at der er stor interesse for perlen i Nordjylland. Det fortæller fremtidsforsker Louise Fredbo-Nielsen.

- Vi har set Mallorca og dykket i Thailand. Nu søger mange danskere efter det autentiske – den rå og uslebne natur, hvor der er ro og plads til eftertanke. Det byder Thy på, og det er langtidsholdbart.

Den lokale hobbyfotograf Svend Bunk har taget billede af mosekonen, der brygger i Thy.
Den lokale hobbyfotograf Svend Bunk har taget billede af mosekonen, der brygger i Thy.
Foto: Svend Bunk

Ny låge dagligt

Sommerkalenderen fungerer præcist som en julekalender, hvor brugerne hver eneste dag i juni kan åbne en ny låge i ”sommerkalenderen” og blive mødt med et nyt smukt billede fra Thy. Samtidigt kan deltagerne være med til at navngive billedet.

Men der er mere at komme efter end bare billederne. For dagligt bliver der udlovet en præmie for deltagerne i kalenderen. For eksempel kan man vinde et ophold på Thy.

- Lysten til at samarbejde lokalt er virkelig stor og vokser hele tiden. Der er over 30 samarbejdspartnere, som sammen med os rigtig gerne vil sætte Thy på landkortet, siger Lene Alkemade, der er senior brand manager hos Dragsbæk.

Susanne Worm har fanget en ildrød himmel over Thy, som deltagerne i Bakkedals sommerkalender skal navngive.
Susanne Worm har fanget en ildrød himmel over Thy, som deltagerne i Bakkedals sommerkalender skal navngive.
Foto: Susanne Worm

Turister til Thy

Det har været et stort fællesarbejde at få sommerkalenderen på benene. Både lokalesamarbejdspartnere og lokale hobbyfotografer har vist, at de brænder for at promovere Thy.

Og det virker, fortæller turistchef ved VisitThy Ole Riis Christensen.

- Der er ingen tvivl om, at ”Fra os i Thy” skuffer os flere turister. I Torvehallerne i København viste vi en af Bakkedals plakater under overskriften ”Fitnesscenter i Thy”, hvor en ung kvinde løber alene i klitterne. En dame kommer hen til mig og spørger: Kan jeg få nummeret til dét fitnesscenter?, fortæller han.

Du kan se sommerkalenderen her