Jubler over højere hastighed for lastbiler: Det vil give færre farlige overhalinger

Fra 1. januar må lastbiler og campingvogne køre 80 kilometer i timen. Vognmændene glæder sig, men Rådet for Sikker Trafik er bekymret.

Vognmand Benny Nielsen fra Nykøbing har kæmpet for højere hastigheder.
Vognmand Benny Nielsen fra Nykøbing har kæmpet for højere hastigheder.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

Mange lastbilchauffører og campister er allerede begyndt at glæde sig. 

Et flertal i Folketinget har netop bestemt, at lastbiler og biler med campingvogne fra 1. januar næste år må sætte farten op fra 70 til 80 kilometer i timen på lande-, hoved- og motortrafikveje.

- Det er dejligt, og det er bestemt ikke for tidligt, at det sker. Det har jeg kæmpet for i mange år, siger Benny Nielsen, der er direktør i Fredsø Vognmandsforretning i Nykøbing.

Man hører ofte, at højere hastighed betyder større risiko for ulykker, men Benny Nielsen mener tværtimod, at det vil gavne trafiksikkerheden, at lastbilerne kan køre lige så hurtigt som personbilerne på landevejene.

Det vil - mener han - give et bedre flow i trafikken, fordi køen af meget utålmodige bilister bag lastbilerne svinder ind.

- Vi får en mere jævn kørsel, og der bliver færre overhalinger. Det forbedrer sikkerheden og giver mindre stress for chaufførerne, siger han.

En klods om benet

Indehaveren af Møllegårdens Camping i Vilsund Thy, Michael Nøhr Nielsen, glæder sig også til, at ændringen træder i kraft.

- Det vil give en mere behagelig køretur på campisterne, fordi trafikken kommer til at glide bedre, siger han. 

Og en af hans kunder, Kenneth Lind fra Ringsted, er enig. 

- Det bliver en kæmpe lettelse for os, som kører mange kilometer med campingvognen. I dag er vi en klods om benet på de andre trafikanter, og det giver mange farlige overhalinger, siger han.

Knap så begejstret er Rådet for Sikker Trafik. Administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller anerkender, at den højere hastighed kan give et bedre flow i trafikken, men er til gengæld bekymret for, hvad det vil betyde for lastbilernes bremselængde.

- Det kan godt være, at ekstra 10 kilometer i timen ikke lyder af meget, men det vil faktisk betyde en længere bremselængde på omkring 20 meter. Så vi frygter en del bagende-kollisioner, og det er rigtig grimme ulykker, når de tunge lastbiler kører op i en personbil bagfra, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne udgør flertal bag beslutningen. Ser lovforslaget her.

2:51