Fiskere bliver på land: Høje brændstofpriser gør det for dyrt at gå til havs

Vestjyske fiskere har lagt garnet på land på grund af høje energipriser. Det kan ikke betale sig at fiske, lyder forklaringen.

2:15
Flere kuttere bliver ved kajen på grund af de høje brændstofpriser.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Det kan blive en dyr og besværlig affære at følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger om at spise fisk to gange i ugen. 

De stigende energipriser har nu også ramt fiskerne langs Vestkysten, der i bliver i havnen på grund af de høje udgifter.

- Det kan ikke gå (at sejle ud, red.), lyder det fra Jan N. Hansen, der er formand for Hanstholm Fiskeriforening. 

Siden december er prisen per ton VLSFO-olie, som blandt andet bruges på havet, fordoblet til 1000 dollars på børsen i Rotterdam, fremgår det af hjemmesiden Ship And Bunker. 

Fiskeriformanden fortæller, at prisstigningerne ramler sammen med skrumpende kvoter og et Brexit, der stadig fylder på havnen i Thy. 

- Det er voldsomt. Der er ingen stemning mere. Folk er fuldstændig målløse, lyder de fra formanden.

Fiskehandler betaler del af regningen

Hos fiskehandleren og spisestedet Det Gamle Røgeri, der ligger få skridt fra fiskeauktionen, har indehaver Johnny Segato gennem noget tid mærket, hvordan fiskernes regning er blevet sendt videre.

- Mange af dem (fiskene, red.) er doblet op i indkøbspris på det sidste års tid, konstaterer han.

Johnny Segato har stået bag disken i Det gamle røgeri i 20 år. Han har aldrig oplevet større stigninger på fisk.
Johnny Segato har stået bag disken i Det gamle røgeri i 20 år. Han har aldrig oplevet større stigninger på fisk.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Fiskehandleren fortæller, at de høje energipriser, der er opstået i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine, endnu ikke har slået igennem på auktionen i Hanstholm. 

- Men jeg kan godt snart begynde at tvivle på, at fisk kan sælges til de penge, advarer han. 

I første omgang har han valgt at holde fast i priserne og betale størstedelen af regningen selv i stedet for at sende den videre til fiskekunderne.

- Det er ekstremt. Og det bliver kun værre med brændstofpriserne, spår han. 

Rammer hele byen

Fra havnekontoret følger havnedirektør Nils Skeby situationen nøje.

Han peger på, at de høje brændstofpriser kan få stor betydning for en stribe følgeerhverv i byen. Eksempelvis bliver flere norske fiskeauktioneret på havnen, men det kan høje brændstofpriser sætter en stopper for.

- Vores opgave er at understøtte de private virksomheder. Hvis vi ikke kan sørge for, at der er nok tilgængelige fisk, så bliver de pressede. Det kan reelt set koste omsætning og arbejdspladser, advarer han.

Brændstofpriserne betyder, at der er blevet længere mellem udenlandske fartøjer.
Brændstofpriserne betyder, at der er blevet længere mellem udenlandske fartøjer.
Foto: Line Sahl, TV MIDTVEST

Selv betegner Nils Skeby den aktuelle situation som the perfect storm

- Vi føler, at alle elementer går os imod. Det er lige før, at brændstofpriserne er prikken over i'et, siger han.

I december blev regeringen og samtlige partier i Folketinget enige om en Brexit-kompensation på i alt 1,3 milliarder kroner til fiskeriet. Men kompensationen er langt fra tilstrækkelig, når på priserne brændstof stiger. 

- Fiskerne kan ikke gøre noget ved det, lyder det fra Nils Skeby.