VM i Struer: Konkurrencen starter i morgen, men allerede nu skal både og mennesker på vægten

Både både og deltagere skal på vægten, før de kan komme på vandet og konkurrere i VM i H-båd, der finder sted i Struer.

2:24
Verdensmesterskaberne i h-båd begynder i morgen i Struer, men limfjordsbyen er i fuld gang med forberedelserne.
Foto: Sejlfoto.dk

Der er travlt på havnen i Struer i disse dage.

For selvom det først er onsdag, at startskuddet går til den første konkurrence i VM i H-båds-sejlads, der i år finder sted i Limfjordsbyen, så er der meget, der skal være styr på.

I alt 44 både deltager i konkurrencen, og samtlige medlemmer af besætningerne skal på vægten. Det er vigtigt, at de ikke vejer mere end 300 kilo tilsammen. Vægt er nemlig en fordel, fortæller skipper Søren Wissing fra Brejning Bådklub.

- Vi hænger alle sammen udover kanten af båden i nogle fodstropper, og på den måde kan man så, desto mere man vejer, presse båden effektivt op imod vinden, siger Søren Wissing.

Det er ikke kun menneskerne, der skal vejes. Det er også vigtigt, at bådene vejer minimum 1450 kilo, for modsat besætningen, så er vægten ingen fordel ved bådene. Vejer bådene mindre, så skal de have vægte på for at få vægten op.

- Vægt er lig med fart, og i det her tilfælde er det jo mindre båden vejer, jo hurtigere sejler den, forklarer Søren Wissing.

Søren Wissing ser frem til at konkurrere til VM i H-båds-sejlads i Struer.
Søren Wissing ser frem til at konkurrere til VM i H-båds-sejlads i Struer.
Foto: Charlotte Hansen, TV MIDTVEST

Tre års forberedelse

Struer Sejlklub har knoklet i tre år på at stable arrangementet på benene i samarbejde med Struer Kommune.

Konkurrencen er vigtig for sejlerne, siger Søren Wissing.

- Det er et sejlsportsmæssigt højdepunkt, som man ser frem til, og man gør selvfølgelig sit yderste på banen, og det er ekstra sødt, når man klarer det godt, og det gør ekstra ondt, når man klarer det mindre godt.

Tirsdag klokken 16 er der åbningsceremoni, og inden da skal alle bådene være klar. Og det bliver de, fortæller Ole Kragballe fra Struer Sejlklub, der kran- og gps-ansvarlig. Det er hans opgave at få bådene i vandet og få dem kontrolvejet.

- Når vi ved, at bådene er ens, så ved vi også, at når båden kommer først over linjen, så er det den, der har sejlet bedst, slår han fast.