Svindelsagen fra Struer: Her er historien om kommunaldirektøren og kreditkortet

Struer Kommune kunne have stoppet en svindelsag langt tidligere. Se hvordan kommunaldirektøren misbrugte kommunens MasterCard - og hvorfor ingen opdagede noget i to et halvt år.

Kommunaldirektør Mads Gammelmark sagde op på grund af sygdom. Nu viser det sig, at han var blevet afsløret i at misbruge kommunens kreditkort.
Kommunaldirektør Mads Gammelmark sagde op på grund af sygdom. Nu viser det sig, at han var blevet afsløret i at misbruge kommunens kreditkort.
Foto: Billedcollage Anni Kirkeby Lauridsen

Den sidste fredag i skolernes sommerferie kom der en kortfattet pressemeddelelse fra Struer Kommune. Syv linjer i alt. Kommunaldirektør Mads Gammelmark havde sagt op på grund af sygdom. Kommunen beklagede hans beslutning, men tog den til efterretning.

Lidt senere samme dag udtalte borgmester Niels Viggo Lynghøj sig til Dagbladet Holstebro Struer, men uden at ville sige mere om baggrunden for Mads Gammelmarks beslutning. Og Gammelmark selv var ligeså tavs.

I dag ved vi, at Mads Gammelmark og Niels Viggo Lynghøj ikke ligefrem var gavmilde med sandheden den dag i august. For ud over en sygemelding efterlod kommunaldirektøren et ufatteligt rod i regnskabet for sit kommunale kreditkort, og på rådhuset mente man endda, at han havde svindlet og skulle meldes til politiet.

Det stod der bare ikke noget om i de syv linjer fra kommunen.

Der stod heller ikke noget om, hvordan kommunens penge var brugt til private dagligvareindkøb og hævet som kontanter i blandt andet Mads Gammelmarks hjemby Hobro.

Og der stod slet ikke noget om, hvordan det kunne stå på i mere end to år, uden at nogen i Struer Kommune opdagede, at Mads Gammelmark slet ikke afleverede bilag for sine køb på kommunens kreditkort.

Rygterne

En gang i efteråret begyndte rygterne om Mads Gammelmark at florere blandt kommunale folk i Struer og i flere andre kommuner i det jyske. Hvorfor blev han ikke bare sygemeldt, hvis han var syg? Hvorfor blev der ikke forhandlet en fratrædelsesordning, hvis han selv havde et ønske om at gå? Og lå forklaringen på de spørgsmål i virkeligheden i kontoudtoget for hans kommunale kreditkort?

Derfor har TV MIDTVEST og Dagbladet Holstebro Struer bedt om aktindsigt i bilagene. Vi vil gerne se kvitteringer for alt, hvad Mads Gammelmark betalte med kommunens MasterCard, fra han begyndte som kommunaldirektør i Struer den 1. januar 2017 og indtil han sagde op den 9. august 2019.

Grafik: Anni Kirkeby Lauridsen
Grafik: Anni Kirkeby Lauridsen

Vi har vist bilagene til Per Nikolaj Bukh, der er professor på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

- Det er meget usædvanligt, siger han. Og så har vi endda kun kunnet vise ham toppen af isbjerget. Struer Kommune har tilbageholdt 55 træk på Mads Gammelmarks MasterCard fra aktindsigten.

Begrundelsen er paragraf 30 i offentlighedsloven, der undtager oplysninger om ”enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold” fra aktindsigt. TV MIDTVEST har spurgt Struer Kommune, om det er Mads Gammelmark selv, der er den enkeltperson, der beskyttes. Vi har ikke fået svar på spørgsmålet.

I dag giver svaret dog sig selv. Struer Kommune gik til politiet, da Mads Gammelmark gik hjem. Politiet har sigtet ham for mandatsvig og mener, han kan dømmes for 174 tilfælde af misbrug for i alt 123.000,- kroner. Den tidligere kommunaldirektør må en tur i retten senere på året. Da skal det vise sig, om han virkelig har taget af kommunens kasse og hvorfor han måske har gjort det. Anklageren forventer, at Mads Gammelmark vil tilstå.

Spørgsmålet er, om Struer Kommune kunne have opdaget uregelmæssighederne tidligere, hvis kommunen havde overholdt sine egne retningslinjer.

Afsløringen

Det har ikke været muligt for TV MIDTVEST at få bekræftet oplysninger om, hvad der gik forud for at Mads Gammelmark blev afsløret. Men det står fast, at det skete ved en stikprøvekontrol, som Struer Kommune selv udførte – formentlig på et tidspunkt mellem købet af 18 flasker spumante på Mads Gammelmarks MasterCard den 18. juni og hans opsigelse den 9. august.

Stikprøven var den første af sin slags i forhold til Mads Gammelmark, som TV MIDTVEST har kendskab til, siden han blev ansat 1. januar 2017. Og sikkert er det, at Struer Kommune i hvert fald ikke tidligere har fulgt op på, at Mads Gammelmark ikke har levet op til kommunens egne regler for at have et tjenestekort. Det medgiver også Struers borgmester Niels Viggo Lynghøj:

- De nedskrevne forretningsgange er ok. Hvis de var blevet efterlevet, havde alt været i den skønneste orden. Men vi kan bare konkludere, at det er de ikke blevet fuldt ud, siger han.

- Hvilke konsekvenser får det for økonomiafdelingen, at de ikke har formået at kontrollere udgifter for 123.000,- kroner i to år og otte måneder?

- Det er indskærpet over for økonomiafdelingen, at det kontrolsystem, som er nedskrevet, det skal følges, siger borgmesteren.

Reglerne i Struer Kommune siger, at ”samtlige udgifter skal dokumenteres ved bilag”, og at ”bogføring af udgifter betalt ved anvendelse af kreditkort sker, når opgørelse fra Betalingsservice og dokumentation i form af bilag foreligger”.

Professor Per Nikolaj Bukh bekræfter, at reglerne er gode nok som de er, men at de tilsyneladende ikke er blevet fulgt op af kontrol i Struer Kommune:

- Når udgifter skal dokumenteres ved bilag, så skal bilagene være der. Og det er kortindehaveren, der har ansvaret for det. I det her tilfælde den tidligere kommunaldirektør. Hvis det ikke er tilfældet, at bilagene er der, så skal det jo konstateres, når kreditkortopgørelsen modtages. Her skal der foregå en kontrol, og der er det økonomiafdelingen, der typisk har ansvaret for det. Og når man så her langt senere konstaterer, at bilagene mangler, så er der jo nogen forretningsgange, som ikke er blevet overholdt, siger Per Nikolaj Bukh.

Aktindsigten i den tidligere kommunaldirektørs MasterCard viser, at der mangler mindst 20 bilag, men formentlig mange flere, hvor Mads Gammelmark ikke har afleveret kvitteringer for, hvad han har brugt kommunens penge til – og hvor det samtidig ikke er lykkedes kommunen at rekonstruere et bilag bagefter. Dertil kommer 55 køb, som vi ikke kan kontrollere, da kommunen ikke vil give aktindsigt.

Ifølge Per Nikolaj Bukh er det ikke unormalt, at et enkelt bilag ikke bliver afleveret. Det kan smutte.

- Der kan altid ske fejl. Det kan der i enhver proces. Og de er jo hyppigere, når der ikke er elektroniske fakturaer. Men der sker ikke normalt fejl i det her omfang.

Kan det smutte med at få en kvittering 55 gange på to år og otte måneder?

- Det virker simpelthen ikke sandsynligt, at der sker så hyppige fejl.

Oprydningen

Efter Mads Gammelmarks opsigelse, har Struer Kommune forsøgt at genskabe alle de bilag, han ikke selv har afleveret gennem mere end to et halvt år.

Det viser, at Mads Gammelmark ikke var en ørn til det at samle bilag, hverken de lovlige eller dem, der måske ikke er det. Men ifølge Per Nikolaj Bukh viser det også, at Struer Kommune ikke har bogført efter reglerne:

- Det er ikke normalt. Bogføringen af udgifter skal ske, når kreditkortopgørelsen modtages. Det vil man normalt få månedligt, og derfor kan der jo ikke være et behov for at fremskaffe bilag på et senere tidspunkt. Det er jo en indikation på, at man ikke har overholdt forretningsgangene vedrørende bogføringen, siger han.

Der er store huller i regnskabet efter Mads Gammelmark. Mange bilag mangler, og andre har Struer Kommune genskabt efter Mads Gammelmarks afgang. Grafik: Anni Kirkeby Lauridsen
Der er store huller i regnskabet efter Mads Gammelmark. Mange bilag mangler, og andre har Struer Kommune genskabt efter Mads Gammelmarks afgang. Grafik: Anni Kirkeby Lauridsen

I mindst 13 tilfælde har Struer Kommune lagt et print fra Mads Gammelmarks kalender ind i regnskabet i stedet for en rigtig kvittering.

- Kalenderen udgør jo ikke i sig selv et bilag. Selve regningen, bonnen eller hvad man kalder det, det er jo den, der skal være der, siger professor Per Nikolaj Bukh.

Den nye pressemeddelse

Der er gået næsten et halvt år, siden Struer Kommune sendte den korte pressemeddelelse om Mads Gammelmarks opsigelse. Sommer er blevet til vinter. Det er fredag igen.

For anden gang er Mads Gammelmark hovedperson i en pressemeddelelse – denne gang fra politiet.

Ni nøje afmålte linjer. En tidligere kommunaldirektør fra Struer er sigtet for mandatsvig. Anklagemyndigheden mener, han skal i fængsel, og kommunen vil kræve 123.098,- kroner tilbage.

Politiets anklager oplyser, at pengene er trukket på tankstationer, som dagligvarekøb i butikker og ved at Mads Gammelmark 80 gange har hævet penge på sit kommunale kort i bankernes kontantautomater.

Struer Kommunes borgmester, Niels Viggo Lynghøj, bekræfter, at det er kommunen, som har meldt sin tidligere direktør til politiet. Men ellers er han sit gamle jeg fra i sommer - ikke ligefrem gavmild med oplysninger om Mads Gammelmarks misbrug af kommunens penge:

- Der er rejst en sigtelse, og det konkrete kan jeg ikke reagere på. Det er op til domstolene, siger han.

Kommunens revisionsselskab Deloitte har efterfølgende kontrolleret de øvrige MasterCard i kommunen, og der har med Niels Viggo Lynghøjs ord ikke været noget at komme efter.