Svindelsag fra Struer: Nu skal tidligere kommunaldirektør for retten

Mads Gammelmark er tiltalt for at have foretaget 174 hævninger og køb uden kommunalt formål med sit tjenestekort.

Tidligere kommunal direktør i Struer, Mads Gammelmark. Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

Køb af diverse dagligvarer og alkohol, restaurantbesøg og kontanthævninger i pengeautomater.

Læs også Svindelsagen fra Struer: Her er historien om kommunaldirektøren og kreditkortet

Det er blot nogle af de ting, som tidligere kommunaldirektør i Struer Kommune Mads Gammelmark er tiltalt for at have brugt sit tjenestekort til i løbet af en periode på to år og to måneder, indtil han i sommeren 2019 pludselig sagde sit job op.

Ifølge anklageskriftet har han brugt kortet i privat sammenhæng 174 gange for i alt 123.098,60 kroner.

Om det er tilfældet skal Retten i Holstebro i dag tage stilling til.

ROD I REGNSKABERNE

TV MIDTVEST har søgt aktindsigt i bilagene fra Mads Gammelmarks kommunale MasterCard:

  • Kortet har ifølge aktindsigten været brugt 125 gange. Politiet mener dog, der er tale om 174 ulovlige hævninger.
  • Heraf har vi fået aktindsigt i 70 bilag.
  • 55 bilag er undtaget aktindsigt med henvisning til, at de omhandler ”enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold.”
     

Bilagene giver indtryk af, at hele regnskabet for Mads Gammelmarks MasterCard er rekonstrueret efter han forlod kommunen:

  • Af de 70 bilag, vi har fået udleveret, er mindst syv kvitteringer fremskaffet på bagkant. Nogen har for eksempel bedt Superbrugsen i Struer om at udskrive bon’er for indkøb, der er over et år gamle. De er printet den 20. august 2019, altså 11 dage efter Mads Gammelmark forlod Struer.
  • 13 bilag er udskrifter af Mads Gammelmarks kalender. De dokumenterer ikke, hvad der er købt, kun hvor Mads Gammelmark har været de dage, hans MasterCard er blevet brugt. Alle kalender-bilagene er udskrevet i ugen efter Mads Gammelmarks opsigelse.
  • En række elektroniske bilag kan være indleveret til tiden eller rekonstrueret fra gamle mails. Det gælder for eksempel flybilletter eller kvitteringer for annonceudgifter på Facebook.

Hvis regnskabet for Mads Gammelmarks MasterCard er rekonstrueret, så tyder det på, at der ikke har været nogen kontrol med hans brug af tjenestekortet i al den tid, han har været ansat.

Se mere

Sag om mandatsvig

Strafferammen for en sag om mandatsvig som denne er op til halvandet års fængsel, oplyser Anklagemyndigheden til TV MIDTVEST.

Læs også 10 eksempler: Her har sigtet kommunaldirektør brugt kommunens penge

Sagen rullede, da Struer Kommune i sommeren 2019 opdagede, der var noget galt med kommunaldirektørens bilag. Kort tid efter kom der så en pressemeddelelse om, at kommunaldirektøren havde sagt sit job op på grund af sygdom.

Og godt en måneds tid senere kulminerede sagen, da kommunen anmeldte Mads Gammelmark til politiet for mandatsvig.

Mandatsvig er en paragraf i straffeloven, der handler om personer, der forvalter andres menneskers penge, men så misbruger dem til et andet formål. Paragraffen blev blandt andet brugt, da den tidligere borgmester i Farum Kommune Peter Brixtofte blev idømt to års fængsel.

DET HAR MADS GAMMELMARK KØBT

Aktindsigten i Mads Gammelmarks MasterCard viser nogle af de ting, han har betalt med det kommunale tjenestekort. Man kan ikke se af aktindsigten, om varerne er brugt af Struer Kommune eller om de i virkeligheden er brugt af Mads Gammelmark selv og dermed er udtryk for mandatsvig:

  • Frugt, pinocciokugler og konfekture
  • Dagligvarer som cocktailpølser og skinkestrimler
  • Øl, vin, vand og Dr. Nielsen-bitter
  • Restaurantbesøg
  • Kontanthævninger i pengeautomater; de fleste gange nær hjemmet i Hobro.

Dertil kommer en række køb, der helt klart er kommunale. Det gælder for eksempel annoncer for Struer Kommunes bosætningskampagne og flybilletter til tjenesterejser.

Se mere

Fældet af stikprøve

Mads Gammelmark nåede at være kommunaldirektør i Struer Kommune i to år og otte måneder, før kommunens økonomiafdeling ved en stikprøvekontrol opdagede, at der var problemer med hans bilag.

Læs også Mandatsvig i Struer: Reglerne er fulgt, men ikke godt nok

Det skete på trods af, at landets kommuner har regler om, at en procentdel af alle transaktioner med kommunale kreditkort skal tjekkes op på for at fastlægge, at alt foregår efter reglerne.

Det fik borgmesteren til at på bagkant bede revisionen om at kigge på arbejdsgangene for at finde ud af, om der kunne strammes op. Det kunne der, og det blev der, fortalte borgmester Niels Viggo Lynghøj til TV MIDTVEST i januar 2020.

- Konklusionen fra revisionens side er, at de nedskrevne forretningsgange er i orden. Der er ikke noget at komme efter. Hvis de var blevet efterlevet, havde alt været i den skønneske orden. Men vi kan bare konkludere, at det ikke er de ikke blevet fuldt ud. Der er ikke i alle tilfælde forlangt udleveret udgiftsbilag i forbindelse med en hævning på et MasterCard. Det har krævet et løftet øjenbryn og en besked om, at der skal strammes op omkring reglerne, sagde han dengang.