Svindelsag fra Struer: Nu skal tidligere kommunaldirektør for retten

Mads Gammelmark er tiltalt for at have foretaget 174 hævninger og køb uden kommunalt formål med sit tjenestekort.

Tidligere kommunal direktør i Struer, Mads Gammelmark.
Tidligere kommunal direktør i Struer, Mads Gammelmark.
Foto: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

Køb af diverse dagligvarer og alkohol, restaurantbesøg og kontanthævninger i pengeautomater.

Det er blot nogle af de ting, som tidligere kommunaldirektør i Struer Kommune Mads Gammelmark er tiltalt for at have brugt sit tjenestekort til i løbet af en periode på to år og to måneder, indtil han i sommeren 2019 pludselig sagde sit job op.

Ifølge anklageskriftet har han brugt kortet i privat sammenhæng 174 gange for i alt 123.098,60 kroner.

Om det er tilfældet skal Retten i Holstebro i dag tage stilling til.

Sag om mandatsvig

Strafferammen for en sag om mandatsvig som denne er op til halvandet års fængsel, oplyser Anklagemyndigheden til TV MIDTVEST.

Sagen rullede, da Struer Kommune i sommeren 2019 opdagede, der var noget galt med kommunaldirektørens bilag. Kort tid efter kom der så en pressemeddelelse om, at kommunaldirektøren havde sagt sit job op på grund af sygdom.

Og godt en måneds tid senere kulminerede sagen, da kommunen anmeldte Mads Gammelmark til politiet for mandatsvig.

Mandatsvig er en paragraf i straffeloven, der handler om personer, der forvalter andres menneskers penge, men så misbruger dem til et andet formål. Paragraffen blev blandt andet brugt, da den tidligere borgmester i Farum Kommune Peter Brixtofte blev idømt to års fængsel.

Fældet af stikprøve

Mads Gammelmark nåede at være kommunaldirektør i Struer Kommune i to år og otte måneder, før kommunens økonomiafdeling ved en stikprøvekontrol opdagede, at der var problemer med hans bilag.

Det skete på trods af, at landets kommuner har regler om, at en procentdel af alle transaktioner med kommunale kreditkort skal tjekkes op på for at fastlægge, at alt foregår efter reglerne.

Det fik borgmesteren til at på bagkant bede revisionen om at kigge på arbejdsgangene for at finde ud af, om der kunne strammes op. Det kunne der, og det blev der, fortalte borgmester Niels Viggo Lynghøj til TV MIDTVEST i januar 2020.

- Konklusionen fra revisionens side er, at de nedskrevne forretningsgange er i orden. Der er ikke noget at komme efter. Hvis de var blevet efterlevet, havde alt været i den skønneske orden. Men vi kan bare konkludere, at det ikke er de ikke blevet fuldt ud. Der er ikke i alle tilfælde forlangt udleveret udgiftsbilag i forbindelse med en hævning på et MasterCard. Det har krævet et løftet øjenbryn og en besked om, at der skal strammes op omkring reglerne, sagde han dengang.