Sociale medier har reddet Kristina Svanes butik

Under coronakrisen kom der ikke mange kunder i Kristina Svanes butik, men efter, at hun tog sociale medier i brug, sælger hun som aldrig før.

Kristina Svane har for tiden rigtig travlt i hendes butik BySvane.
Kristina Svane har for tiden rigtig travlt i hendes butik BySvane.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

På gaden i Struer har Kristina Svane butikken BySvane. Her sælger hun ting til hjemmet som blomster, potter, stearinlys og en masse andet. Men under coronakrisen røg der ikke mange blomster over disken. Nogle gange havde der kun have været to kunder forbi hendes butik, da klokken havde rundet to.

Samtidig med, at der var færre kunder i butikken, fyldte usikkerheden omkring coronarestriktionerne, der truede med at lukke hendes butik.

- Jeg vidste ikke, om jeg fik lov til fortsat holde åbent og sælge på den måde, jeg gør. Så det værste var usikkerheden, fortæller Kristina Svane.

Som butiksejer stod hun alene med at kæmpe sig ud af det mulige økonomiske hul, som coronakrisen stille og roligt var ved at grave. Men så fik hun en god ide, der kunne skaffe flere kunder.

- Folk sad derhjemme med deres telefoner på de sociale medier, så det var den vej, jeg skulle, siger butiksejeren.

Personlighed var vejen frem

Med opslag på facebook kunne Kristina Svane vise, hvordan hendes varer kunne se ud i hjemmet. Det, at hun giver noget af sig selv, tror Kristina Svane har haft en stor effekt.

- Det er noget med personligheden, hvor jeg kan vise med opslagene, at sådan bor jeg, og sådan kan varerne se ud hos mig. Det, tror jeg, er godt givet ud, fortæller ejeren af BySvane.

Og det skulle netop vise sig, at være godt givet ud. Kristina oprettede betaling med mobilepay, mens kunderne fik gratis levering, og så kom der gang i salget.

- Jeg havde stadig få kunder i butikken, men jeg havde mange på min telefon. I næste uge skal jeg til Århus med nogle ting, og jeg har lige sendt noget til Odense og København, siger Kristina Svane.

Udover et forøget salg, så iværksætterens relation til kunder også blevet bedre, gennem opslagene på facebook.

- De kunne jo også godt mærke, at det var vigtigt for mig, så de løftede også mig. Så der er mange af kunderne, som jeg er blevet ekstra tæt med, fortæller butiksejeren fra Struer.

På trods af succesen med online-handel, så har Kristina Svane ingen planer om, at det skal erstatte den fysiske butik.