Se listen: B&O var fjerdemest omtalte virksomhed i 2018
Bang & Olufsen var en af de mest omtalte virksomheder i 2018. Det viser en ny opgørelse, der ranglister de ti mest omtalte virksomheder i det forgangne år.
Bang & Olufsen har været en omtalt virksomhed i 2018. I december blev B&O-aktien ramt af sin største nedtur nogensinde og faldt på en dag med 34 procent og kostede selskabet halvanden milliard kroner af dets værdi. Siden har virksomheden vundet lidt af det tabte tilbage, og hos danskerne får B&O stadig mest positiv omtale. Det viser en ny opgørelse fra YouGov BrandIndex, der sammenligner 425 varemærker i Danmark for at vise, hvilke mærker der har fået mest positiv omtale - eller Buzz som det kaldes på engelsk.
Bang & Olufsen kommer ind på en fjerdeplads og ligger lige efter Lego, MobilePay og Rema1000 på førstepladsen.
Analysevirksomheden har set nærmere på, hvordan Bang & Olufsens kunder adskiller sig fra den generelle voksne befolkning.
- Bang & Olufsen har især godt tag i mænd over 50 og særdeleshed i dem over 60 og velhaver-segmentet. Selvom de ikke har lige så godt fat i gruppen under 40 år, kan de til gengæld glæde sig over, at de i denne gruppe har bedst fat i de unge mellem 18-29 år, hvilken kan skyldes deres produktserie BEOPLAY, som netop henvender sig til de unge, skriver YouGov i en pressemeddelelse.
Højdespringere i 2018
Lego har i mange år siddet solidt på omtale-tronen men må altså se sig slået af norske Rema 1000 og betalingsappen MobilePay fra Danske Bank. Mens Bang & Olufsen ryger direkte ind i top ti med en fjerdeplads ryger store selskaber som Audi, Tryg og Volkswagen ud af dette års top 10.
DSB er årets højdespringer. Selskabet får stadig en negativ score, men har fået markant mindre negativ omtale i 2018. Det samme gør sig gældende for Rejsekortet.