Professor kritiserer fraværet af strategi i B&O

Professor savner en strategi, der skal rette op på de dårlige tal for B&O. Jeg bliver nærmest sur, lyder det.

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Bang & Olufsen nedjusterede tirsdag aften for fjerde gang på et år, men ledelsen i Struer-koncernen slog onsdag fast, at den har den rette kommercielle strategi og de rette produkter, men at salget og markedsføringen mangler saft og kraft.

Det er en analyse, som professor i markedsstrategi og forretningsudvikling på CBS, Thomas Ritter, på ingen måde er enig i, skriver Finans.

- De har åbenbart ikke fundet fejlen eller medicinen, der kan rette op på fejlen. De håber, at der kommer flere i butikken, men det er jo ikke en strategi. Det svarer jo til, at man folder sine hænder og håber, at Vor Herre vil løse det for sig, siger Thomas Ritter til Finans.

Professoren er samtidig fortørnet over, at topchef Kristian Teär satser på, at flere kunder i butikkerne er løsningen, fordi de så vil falde for produkterne.

Læs også Erhvervskommentator om B&O: I skal ikke være bekymrede i Struer

- Der bliver jeg nærmest sur. Det er tilnærmelsesvist arrogant at sige sådan. De har dårlige tal. Og så siger de "det er ikke vores produkter eller vores salgsproces i butikken, der er noget galt med. Der er bare ikke nok, som kigger ind i selve butikken." Måske har I de forkerte produkter? Det er en analyse, hvor man ikke kan finde et problem. Det er da latterligt, lyder den kontante vurdering over for Finans.

Aktien i B&O gled onsdag igen nedjusteringen, der blev meldt ud tirsdag aften, da investorerne sendte aktien ned med 16,4 pct. til 32,68 kr. onsdag. Samlet betød det, at der blev skåret 277 mio. kr. af Struer-selskabets markedsværdi.

B&O's nye prognose betyder, at koncernen nu venter et fald i omsætningen i regnskabsåret 2019/20 på 13 til 18 pct. mod tidligere en prognose om en "encifret vækst" i forhold til en omsætning på 2838 mio. kr. i 2018/19 - efter et fald på 13,6 pct.

02:42

Det går endnu engang den forkerte vej for Bang og Olufsen, som nu nedjusterer forventningerne markant til dette år.

Luk video

Driftsmarginen, EBIT, ses lande på minus 4 til minus 9 pct. i 2019/20. Her var forventningen førhen, at den ville være bedre end i 2018/19, hvor den gik tilbage med 1,6 pct.point til 2,1 pct.

Endelig spås de frie pengestrømme at lande i et negativt interval mellem 100 og 150 mio. kr. Den oprindelige forventning var på dette område en positiv pengestrøm.

Administrerende direktør Kristian Teär sagde til Ritzau Finans onsdag morgen, at problemet i bund og grund er, at selskabet ikke sælger nok.

- Bestræbelserne går på at få vendt det hele og sælge mere. For at gøre det har vi behov for flere produkter, og det er den gode historie her, for der er flere nye produkter på vej, lød det fra direktøren.

/ritzau/FINANS 

FAKTA OM B&O

  • Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.
  • De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, TV-apparater, telefoner, stereoanlæg og lydudstyr til biler kommet til.
  • Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.
  • Bang & Olufsen lagde fra begyndelsen vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Nogle har været udstillet på kunstmuseet MoMa i New York.
  • Op gennem 1960'erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970'erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.
  • Virksomheden har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen. I det seneste fulde regnskabsår, 2018/19, fik B&O dog sit første reelle overskud i flere år.
  • De senere år har Bang & Olufsen solgt dele af forretningen fra for igen at koncentrere sig om den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne.

Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Ritzau.