Produktlanceringer får B&O til at tro på højere årsomsætning

B&O løfter sine forventninger til både omsætning og såkaldte frie pengestrømme, efter et godt første halvår.

Bang og Olufsen opjusterer sine forventninger til sin årlige omsætning til 2,3-2,5 milliarder kroner.
Bang og Olufsen opjusterer sine forventninger til sin årlige omsætning til 2,3-2,5 milliarder kroner.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Bang & Olufsen opjusterer sine forventninger til sin årlige omsætning til 2,3-2,5 milliarder kroner.

Før lød forventningen til den årlige omsætning på 2,2 milliarder kroner.

Det skriver selskabet i en meddelelse tirsdag aften.

Det er blandt andet syv succesfulde produktlanceringer og en højere efterspørgsel på tv og lydprodukter i første halvår, som ligger til grund for opjusteringen.

Bang & Olufsens gør brug af en såkaldt skæv regnskabskalender. Første halvår dækker derfor over perioden juni til og med november.

De frie pengestrømme - på engelsk "cash flow" - forventer selskabet nu lander mellem minus 50 millioner og plus 100 millioner kroner. Tidligere ventede selskabet en negativ pengestrøm på 200 millioner.

Pengestrøm er en betegnelse for en virksomheds samlede ind- og udbetalinger.

Ved at opjustere kommer Bang & Olufsen med en tidlig julegave til sine aktionærer.

Og Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet, hilser det velkommen, at B&O ikke gentog de seneste to år nedjusteringer "i forbindelse med deres særlige fornemmelser for julehilsner".

- Efter fem på hinanden følgende nedjusteringer med "start" ved juletid 2018, er nedjusteringernes tid nu forbi for B&O, konstaterer Per Hansen ifølge Ritzau Finans.

Han påpeger, at opjusteringen skyldes en økonomisk trimning, en refokusering af strategien og et lavt udgangspunkt.

En aktie i B&O steg tirsdag med 3,6 procent til 26,32 kroner. Aktien er steget med 68,5 procent i år.

/ritzau/