POWER revser B&O efter brud: - Sætter sig ned med en spand over hovedet

Direktøren for POWER forstår på ingen måde, hvorfor elektronikkæden ikke længere må forhandle B&Os produkter.

B&Os produkter kan ikke længere købes i POWER. Og det forstår direktøren ærlig talt ikke. Foto: Betina Garcia / Ritzau Scanpix

Læs også B&O i nyt samarbejde med Xbox

- Jeg fatter det ikke. Det er ubegribeligt, at man ikke tænker mere kommercielt. Det er en hæderkronet dansk virksomhed, som sætter sig ned med en spand over hovedet.

Sådan siger administrerende direktør Jesper Boysen fra POWER til erhvervsmediet FINANS.

Anledningen er, at den Struer-baserede virksomhed, B&O, ikke længere vil lade POWER, som forhandler elektronik og hvidevarer, sælge B&Os produkter. Og det til trods for, at POWER ifølge Jesper Boysen har øget salget af Struer-apparaterne med 40 procent.

- Den gennemgående udfordring ved B&O er, at de mener, at de er på en anden planet end resten af verden. De mener, at de er i liga med Louis Vuitton og Gucci, men kunderne vil sammenligne produkterne, og B&O er særklasse, når det handler om ikke at forstå kundernes behov, fortsætter han.

Bruddet mellem B&O og POWER er sket denne sommer. Derfor er sidstnævnte nu i gang med at udfase Struer-apparaterne.

B&O: - Skal prioritere vores egne ressourcer bedre

I en skriftlig udtalelse til mediet forklarer Thomas Jöhncke, der er landechef for B&O i Danmark, at virksomheden vil udvikle og styrke sine salgskanaler på en anden måde.

- Vi skal tættere på vores multibrandforhandlere og vores Bang & Olufsen-butikker, så vi sammen sikrer, at vi leverer den rigtige kundeoplevelse og sælger endnu flere produkter. Det kræver dog, at vi prioriterer vores egne ressourcer bedre, fordi vi kan ikke være alle steder på samme tid.

Ifølge strategi- og brandingekspert Martin Roll giver det god mening at droppe forhandlere som POWER for at beskytte brand, pris og oplevelse.