150 nye medarbejdere hos B&O i Struer: - Vi er på vej i den rigtige retning

Indtil for ganske nylig har nedturen været lang og kontinuerlig for antallet af medarbejdere på fabrikken ved B&O's hovedsæde i Struer. Men nu har piben fået en anden lyd.

2:03
Med ny strategi har Struer-virksomheden fået vendt skuden.
Foto: Rasmus Dengsø

Efter adskillige års nedgang så er der det seneste år blevet ansat 150 nye medarbejdere hos den ikoniske lyd- og tv-producent i Struer.

Bang og Olufsen er blandt andet lykkedes med deres strategi med at lancere flere produkter i en mere opnåelige prisklasse med serien Play.

- Man får følelsen af, at vi er på vej i den rigtige retning. Vi har følt det i noget tid, men det er jo dejligt også at kunne se det i tallene, siger Martin Skov, der er driftsdirektør i B&O, og fortsætter:

- Der er liv på gangene, og der sker især noget i vores aluminiumsproduktion, hvor man arbejder dag, eftermiddag, weekender og nat.

Optimismen spirer altså frem hos producenten af high-end elektronik i Struer.

Opvokset med B&O

En af dem, der nyder godt af, at blødningen er stoppet i den gamle vestjyske gigant, er Diana Olejniczak. Hun arbejder nu i aluminiums-afdelingen i Fabrik 5, og så er hun 2. generationsmedarbejder.

Diana Olejniczak har været ansat i den travle aluminiums-afdeling siden oktober sidste år.
Diana Olejniczak har været ansat i den travle aluminiums-afdeling siden oktober sidste år.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

- Det har været en del af min opvækst. Mine forældre har arbejdet her, min storebror er udlært her og jeg bor lige på den anden side af vejen, siger struerboen.

Hun glæder sig over, at byens store stolthed er tilbage i vækst. Men selvom hun er en af de 150 nyansatte, som har bragt staben op på 500 medarbejdere i Struer, så er der stadig lang vej til fordums storhed.

- B&O er jo Struer, så det er synd, at det har gået så dårligt. Da mine forældre var her, var der jo 3.000 ansatte, siger hun.

Men uanset tidligere tiders succes, så har Bang & Olufsen oplevet tocifret vækst de seneste tre kvartaler. Mærket har fokuseret på kernemarkedet, flere produkter og bedre service.

- Det er stadig tidligt på rejsen, men vi ser en masse muligheder for at kunne gøre det endnu bedre, siger driftsdirektør Martin Skov.