Mistede 80 procent i omsætning: Frivillig hjælp gjorde underværker for Mariannes butik

Coronakrisen har gjort ondt på mange virksomheder. Også Humlum Kjoler. Men de rakte ud og fik hjælp, der gjorde underværker.

I dag er der masser af mennesker i Marianne Bredals festtøjsbutik i Humlum.

Men ser vi tilbage på de seneste 15 måneder, har det ikke været sådan hele tiden.

quoteDet er ikke min natur bare at sætte sig ned i et hjørne og vente på, at det går direkte mod enden.

Marianne Bredal, indehaver af Humlum Kjoleforretning

- Virksomheden var i høj grad påvirket af forsamlingsforbuddet. Der var ingen fest. Min familie var minkavlere, og jeg blev selv ramt af corona og har senere kæmpet med senfølger, fortæller Marianne Bredal, indehaver af Humlum Kjoleforretning.

Nedlukningen tog 80 procent af omsætningen, og det er selvsagt ikke holdbart.

- Og det er ikke min natur bare at sætte sig ned i et hjørne og vente på, at det går direkte mod enden, fastslår Marianne Bredal.

Derfor brugte Marianne Bredal tilbuddet Early Warning. Det går ud på, at frivillige folk med stor erhvervserfaring hjælper virksomheder i modgang.

Mødte frivillig rådgiver

Det var her butiksejeren fra Humlum mødte John Cramer, der er frivillig rådgiver.

- Sådan en som Marianne, der driver butikken, hun har jo en fantastisk flot butik og har gjort det supergodt, vurderer John Cramer, frivillig rådgiver, Early Warning, Viborg.

- Men qua det, at man er alene, så mangler man somme tider noget sparring. Det er så der, min erfaring kommer ind i billedet, fortæller han.

- Jeg synes jo, hun har en fantastisk flot butik heroppe. Men det synes jeg ikke, hendes hjemmeside fortalte, siger John Cramer.
- Jeg synes jo, hun har en fantastisk flot butik heroppe. Men det synes jeg ikke, hendes hjemmeside fortalte, siger John Cramer.
Foto: Anders Meyer, TV MIDTVEST

Efter 40 år som bankmand ved han en hel del om erhvervsverdenen, og han gik straks i gang med et eftersyn af festtøjsbutikken.

- Min forberedelse er blandt andet at kigge på hendes regnskaber og så kigge på hendes hjemmeside.

- Jeg synes jo, hun har en fantastisk flot butik heroppe. Men det synes jeg ikke, hendes hjemmeside fortalte, siger John Cramer.

Samfundet vinder

Early Warning er offentligt støttet, for det er ikke kun ejerne, der vinder, når en virksomhed kommer på benene efter en krise.

- Det er virksomheder, der betaler skat, og det er enkelte individer, der betaler skat.

- Det er jo beskæftigelse i de enkelte kommuner og områder, og det vinder samfundet simpelthen ved, mener Søren Olesen, bestyrelsesformand for Erhvervshus Midtjylland, Holstebro.

quoteDet er også vigtigt, at en konkurs går hurtigt.

Søren Olesen, bestyrelsesformand for Erhvervshus Midtjylland, Holstebro

Det er ikke alle, der kan reddes, men selv virksomheder, der på vej mod en konkurs, får også hjælp.

- Det er også vigtigt, at en konkurs går hurtigt, og at den er ordentlig for alle parter.

- Det er jo beskæftigelse i de enkelte kommuner og områder, og det vinder samfundet simpelthen ved, mener Søren Olesen, bestyrelsesformand for Erhvervshus Midtjylland, Holstebro.
- Det er jo beskæftigelse i de enkelte kommuner og områder, og det vinder samfundet simpelthen ved, mener Søren Olesen, bestyrelsesformand for Erhvervshus Midtjylland, Holstebro.
Foto: Anders Meyer, TV MIDTVEST

Har ikke noget bakgear

I Humlum kjoler fik de vendt modgang til medgang.

- For vi har virkelig solgt meget festtøj de sidste tre-fire uger nu, siger Marianne Bredal, indehaver af Humlum Kjoleforretning.

Butikken er nu igen en overskudsforretning.

Er du glad for, at du ikke kastede håndklædet i ringen?

- Jamen, det var aldrig på tale.

- Det er kun et spørgsmål om, hvordan vi navigerer igennem. Der er ikke noget bakgear i den her virksomhed, slutter Marianne Bredal.

Early Warning har hjulpet omkring 7500 virksomheder.