Mantoni: Fyringer på tværs af afdelinger

De 68 fyringer på B&O skal fordeles på afdelinger indenfor TV og højttaler-forretningen. Til TV Midtvest forklarer Adm. direktør, Tue Mantoni, at det gode, gamle Bang & Olufsen ikke tjener penge.

141222tuemantoni.jpg

De 68 stillinger der skal nedlægges på Bang & Olufsen i Struer bliver fordelt på flere afdelinger indenfor TV og højttaler-forretningen. Det siger Adm. direktør Tue Mantoni til TV Midtvest.

- Det er primært i det, vi kalder vores AV-forretning. Det er det, man kan kalde det gode, gamle Bang og Olufsen, altså TV og højttalere. De 68 stillinger bliver primært fundet her på tværs af udvikling, indkøb, produktion, kvalitet og andre funktioner, igen indenfor vores AV-forretning og mere specifik kan jeg ikke blive end det, siger Tue Mantoni til TV Midtvest.

- Vi er i en situation, hvor vi faktisk tjener penge på hovedtelefoner og bluetooth-højttalere i B&O Play og vores lydsystemer til biler, Audiomotive. Men det store negative tal vi ser i vores regnskab overordnet set, det kommer primært fra en AV-forretning, der ikke tjener penge. Og det er derfor, at vi laver tilpasningerne i AV-forretningen, forklarer Tue Mantoni.

Hvorfor nedlægger I 125 stillinger?

- Det er egentligt et resultat og en tilpasning, som er muliggjort af ændringer vi har lavet i vores forretning over de sidste par år. Så det er ikke en reaktion på noget kortsigtet, det er fordi, vi har ændret vores måde at udvikle nye produkter på. Den måde vi bygger dem på, de teknologipartnerskaber vi har med forskellige partnere rundt omkring i verden og den innovationsproces vi har. Og det har muliggjort, at vi i dag kan nedlægge de her 125 jobs. Det er selvfølgelig ikke noget, som er nemt at gøre, det er ikke noget, der er sjovt at gøre, og det er slet ikke noget, der er rart for dem, der er involveret i det, men det er noget, der er nødvendigt for vores forretning.

Hvor sikre er I på, at I har skåret ind til, hvor I skal være. Så der ikke kommer flere nedskæringer?

- Der er aldrig nogle garantier. Det man kan sige det er, at vi er i et dynamisk marked. Vi er en virksomhed, der er nødt til at ændre sig i forhold til den måde, markedet ændrer sig på. Vi er nødt til at kigge på, at vi skal reducere omkostninger, hvor vi kan, så vi kan investere mere i for eksempel udvikling af nye produkter eller i markedsføringen af vores produkter. Og det er vores forpligtelse at gøre som ledelsesteam og som organisation. Og derfor så vil markedet også ændre sig i fremtiden, og derfor så skal vi ændre os med de ændringer, der sker i verden. Det er ikke nok at lave nogle af verdens bedste produkter, man skal også tjene penge på det.