Lydkunst på skemaet i biologi og matematik i Midt- og Vestjylland

Lydkunst skal nu introduceres til skolebørn i otte midt- og vestjyske kommuner. Struer er den første kommune, der kaster sine skoleelever ud i projektet.

Isa Paludan Asboe fra Lydens by-værkstedet i Struer er tovholder på undervisningsprojektet Lydspor.
Isa Paludan Asboe fra Lydens by-værkstedet i Struer er tovholder på undervisningsprojektet Lydspor.
Foto: Anders Toft Bro, TV MIDTVEST

Struer har en god tradition for at arbejde med lydkunst.

Nu skal Lydens by sammen med syv andre kommuner her i landsdelen give skolebørn bedre greb om lydkunst gennem den almindelige undervisning.

- Det kan øge den kreative tænkning hos børnene. Det kan være med til at give nogle nye perspektiver, og det kan være med til at give en anden måde at tænke på. Det kan give noget, som det konkret målbare ikke altid kan give, fortæller Isa Paludan Asboe, der er projektleder for Lydens by-værkstedet i Struer.

Projektet Lydspor skal rulles ud i Struer, Holstebro, Herning, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkjøbing-Skjern, Skive og Varde kommune.

Det står klart med den nye Kulturaftale 2021-2024 fra Kulturministeriet, som støtter projektet med 800.000 kroner.

Her er billederne fra projektet Mal lyden, hvor skolebørn i Struer har forvandlet tonerne fra rock og opera til tegninger på papir.
Her er billederne fra projektet Mal lyden, hvor skolebørn i Struer har forvandlet tonerne fra rock og opera til tegninger på papir.
Foto: Anders Toft Bro, TV MIDTVEST

Lydkunst i biologitimen

Idéen med projektet er at gøre lydkunst til en naturlig del af fag som biologi, matematik, og dansk.

Og om fire år skal Lydspor munde ud i konkret undervisningsmateriale, som kan bruges i undervisningen.

- Vi kan eksempelvis lave et projekt, som det her, der hedder "mal lyden", hvor skoleelever har malet til rock og pop, klassisk musik og opera. Man kan godt se, at der er meget forskel på det. Det handler om at blive bevidst om lyd og at bruge lyd til at udtrykke sig med og bruge kunsten til at udtrykke sig med, lyder det fra Isa Paludan Asboe.

Projektet er et samspil mellem elever, lærere og kunstnere, og målet er at den kunstneriske tilgang bliver en større del af undervisningen.

- Vi er jo omgivet af lyden hele tiden. Det er jo en sans, som påvirker os direkte, og det er vi måske ikke altid så bevidste om. Børn og unge er omgivet af lyd og lydmedier hele tiden, så det er også en måde at lære at forholde sig kritisk til lyd og lydmedier i det hele taget, fortæller Isa Paludan Asboe.

Projektet skal først rulles ud i Struer Kommune, som har et år til at udvikle og afprøve undervisningsprojektet.

Det glæder formanden for Kultur- og Fritidsudvalget i Struer Kommune.

- Kunst og kultur spiller en afgørende rolle i dannelsen af vores børn og unge. Vi er derfor utrolig glade og stolte over, at Kulturministeriet, igennem den nyligt godkendte kulturaftale, har besluttet at støtte lige netop vores initiativ, siger Lars Møller Pedersen i en pressemeddelelse.

Når Struer Kommune har stået i spidsen for projektet i 2021, har de øvrige kommuner i projektet et halvt år til at teste Lydspor.