Limfjordshavnene mister millioner

De store fragtskibe er begyndt at sejle uden om havnene i Limfjorden, fordi sejlrenderne mangler dybde. Nu mister Struer havn to store kunder

StruerHavnKrise.jpg

Det kniber for store skibe at sejle ind til havnen i Struer. Fra næste år får det konsekvenser, fordi både UnoX og Statoil har opsagt deres aftaler med udløb i sommeren 2015. De to selskaber har indtil nu sejlet olie ind i havnen.

- Det betyder, at 30-40 procent af vores omsætning forsvinder, siger havnens direktør Jørgen Jensen.

De fleste havne i Limfjorden oplever det samme som i Struer.

Dyrt at grave ud

Problemet er, at de store, moderne fragtskibe vil sejle på grund, hvis de med lasten fuld skal ind igennem fjorden. For at redde skibstrafikken skal sejlrenden gå fra de fire meters dybde i dag til fem meter. Men den operation vil koste på den gode side af 100 millioner kroner.

- Kan vi dokumentere, at det vil give en bedre forretningsplan og en mulighed for at generere en større omsætning, så har vi nogle rigtig gode argumenter at gå med. Og det vil vi selvfølgelig gøre, siger Struers borgmester, Mads Jacobsen fra Venstre.

Derfor har de vestlige Limfjordshavne sammen smidt en kvart million efter en konsulent, der skal vurdere de økonomiske konsekvenser, hvis sejlrenden ikke bliver gravet dybere.

Ingen hjælp fra regeringen

Selvom store selskaber som Statoil er begyndt at vælge havnene fra, og selvom millionerne er begyndt at sejle væk fra Limfjorden, skal kommunerne ikke regne med hjælp fra Christiansborg foreløbigt. Regeringen har andre prioteter højere på listen, fortæller trafikordføreren for Radikale Venstre.

- Det er for eksempel en bedre vej mellem Herning og Skive og mellem Herning og Ringkøbing. Det er ikke ensbetydende med, at jeg aldrig nogensinde kunne finde på at støtte det her projekt, men umiddelbart er der noget, jeg hellere vil bruge pengene på, siger Andreas Steenberg.

I alt modtager Limfjordens seks havne 500.000 tons gods om året.

2:22
Seks Limfjordshavne kæmper for en dybere sejlrende. Det kræver i omegnen af 100 millioner fra Folketinget, som bliver svære at finde, hvis man spørger en lokal Christiansborg-politiker.