Flere borgmestre raser: Midt- og vestjylland bliver koblet af det landsdækkende jernbanenet

En ny Billund-togbane får store konsekvenser for Midt- og Vestjyske rejsende, som gerne vil til København. Nu har seks af landsdelens borgmestre skrevet et brev til transportministeren.

niels_viggo.jpg
Foto: Frederikke Dammark, TV MIDTVEST

Regeringens infrastrukturplan kommer til at afkoble Midt- og Vestjyllands togforbindelse til København. Det mener borgmestrene i Struer, Holstebro, Herning, Lemvig, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern Kommuner.

Derfor har de nu sendt et brev til transportminister Ole Birk Olesen, hvor de kritiserer planerne om at fjerne de direkte togafgange mellem Midt- og Vestjylland og København.

- Det får den betydning, at det er slut med direkte tog fra det nordvestjyske område, det vil sige Struer, Holstebro, Herning og resten af det midt-vestjyske område og direkte til København. Og det er jo en tilbagegang i serviceniveauet for vores borgere, siger Niels Viggo Lynghøj, borgmester i Struer, Socialdemokratiet.

0:29
Hør, Hvad Niels Viggo Lynghøj håber på at få ud af det brev, som han og fem andre borgmestre har sendt til transportminister Ole Birk Olesen.
Foto: Frederikke Dammark, TV MIDTVEST

Når der i fremtiden skal køre tog to gange i timen på en ny jernbane mellem Vejle og Billund, vil det blive nødvendigt at fjerne de direkte togafgange fra Midt- og Vestjylland til Fyn og Sjælland, så en tur fra for eksempel Holstebro eller Herning til København, altid vil betyde et togskift i Vejle. Og det er altså dét, der får de seks borgmestre til at protestere.

- Det, vi er rigtig bekymrede for, det er, at hele det midt- og vestjyske område bliver koblet af det landsdækkende jernbanenet, og det er jo selvfølgelig en rigtig dårlig løsning for borgerne i vores område, siger Niels Viggo Lynghøj.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen bekræfter, at det er planen, at togforbindelser i Midt- og Vestjylland fremover vil blive nedprioriteret.

- Banedanmark har i undersøgelsen af en jernbane til Billund vurderet, at der ud fra kapacitetsmæssige hensyn på den enkeltsporede bane mellem Vejle og Jelling/Gadbjerg ikke bør køre direkte tog mellem København og Vejle-Herning/Struer efter etablering af en jernbane med halvtimes togdrift til Billund. Hvordan den konkrete tilrettelæggelse af togtrafikken bliver, forudsættes forelagt til politisk drøftelse forud for en åbning af jernbanen til Billund, hvilket forventes at være i 2028/2029, siger han.