Eksamensræset er i gang: - Hvad fik du?

Nogen kæmper for at bestå. Andre kæmper for at få 12. Karaktererne fylder det hele lige nu.

Den sidste karakter kan være afgørende for, om man får huen på, eller om man senere hen kan komme ind på drømmeuddannelsen.
Den sidste karakter kan være afgørende for, om man får huen på, eller om man senere hen kan komme ind på drømmeuddannelsen.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Hvad fik du?

Det spørgsmål er det første, de unge på landets ungdomsuddannelser lige for tiden bliver mødt med, når de kommer ud fra eksamenslokalet.

Det er efterhånden blevet et standardspørgsmål.

- Der er meget snak om, hvad man fik, især mellem piger. Man måler sig lidt og sammenligner med hinanden, selv om man ved, at man nok ikke burde. Men man gør det alligevel og spørger selv om det samme, siger Christina Sloth, der går i 1.H på HHX på Struer Statsgymnasium.

- Folk har gjort det til et fokuspunkt. Det får en status, som det ikke skal have. Det bliver vigtiggjort. Det er også vigtigt, men man kan godt klare sig, selv om man ikke får gode karakterer, siger Nicolay Jensen, der går i samme klasse.

Christina Sloth og Nicolay Jensen venter på at skulle til eksamen. De går begge i 1.H på HHX-uddannelsen på Struer Statsgymnasium.
Christina Sloth og Nicolay Jensen venter på at skulle til eksamen. De går begge i 1.H på HHX-uddannelsen på Struer Statsgymnasium.
Foto: Kasper Riis Kristensen, TV MIDTVEST

Karakterer fylder meget

Også rektor på Struer Statsgymnasium mærker, at karaktererne fylder rigtig meget.

- Jeg kan  godt nikke genkendende til, at der er fokus på, at man skal have høje karakterer i de sidste eksamener. Hele logikken i vores uddannelsessystem de seneste år har også haft stor fokus på det og i det hele taget på det her med karaktererne for adgangen til det gode og videre liv, siger Mads Brinkmann Pedersen.

Gymnasiet har været med i et forløb, hvor der ikke blev givet karakterer, og i det hele taget gør skolen meget ud af også at flytte elevernes fokus væk fra karaktererne.

- Vi prøver at få fokus flyttet fra præstationen til den læring, de har. Forskning tyder på, at når de bliver så karakterfikserede, så mister de noget af den feedback, de ellers får. 

- Vi gør også noget ud af at tale med dem om, at det jo gælder om at få huen på og have nogle drømme og komme videre i sit liv. I virkeligheden betyder det ikke så meget, om man fik 10 eller 12 i tysk, siger han.

Kommer ikke andre ved

Ikke alle elever er lige glade for at svare på spørgsmålet 'hvad fik du?'

- Det er anstrengende. Hvorfor skal andre vide, hvad man har fået? Det kommer jo ikke dem ved, siger Hanna Mulvad, der er førsteårselev på HF-uddannelsen.

Det er noget nemmere at svare på, hvis man har fået en god karakter, påpeger hun.

- Hvis man er under 7, så er det sådan lidt arh.. Får man 10 eller 12 så vil man godt fortælle det, 7 kan også godt gå an, men 4 og 02 er noget værre skrammel, siger Hanna Mulvad.

For en del af eleverne er det vigtigt med en god karakter. De skal nemlig bruge den til et godt karaktergennemsnit, så de kan komme ind på drømmeuddannelsen efterfølgende.

- Jeg vil gerne videre som folkeskolelærer, og der skal jeg have et snit på syv, og er det under, skal jeg optages på kvote to i stedet. Så det fylder en del for at kunne komme videre, siger Karina Klint, der går i 1.G på HF.

4:40
Se indslaget om eksamensræset her.