Drik mindre - oplev mere: Elever fra Struer sætter fokus på unges alkoholvaner

Elever fra Struer Gymnasium har mandag haft fokus på alkohol, hvor de har lavet deres egne kampagne-film.

Mandag har elever fra Struer Gymnasium haft fokus på unges alkoholvaner. Foto: Jonas Bach Sørensen, TV MIDTVEST

Den kedelige europarekord hænger stadig ved, og danske unge er fortsat dem, der drikker allermest alkohol.

Derfor er Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden på besøg på landets gynmasier for at sætte fokus på unges alkoholvaner. Mandag var det elever fra Struer Gymnasium, der skulle lave kampagne-film med overskriften 'Drik mindre - oplev mere'. 

Det er en del af kulturen, at vi drikker så meget. Vi har måske ikke lyst til at indse det, men når vi reflekterer over, hvad vi drikker, hvordan vi opfører os, og hvordan det påvirker vores kroppe, så kan vi godt se, at det er et problem.

Kevin Mark Jensen

- Jeg synes, at budskabet er meget godt, for vi unge drikker måske lidt for meget, siger Kevin Mark Jensen, der er gymnasieelev på Struer Gymnasium. 

Alkohol kan få store konsekvener 

Kampagnen er blevet sat i værk for blandt andet at sætte fokus på nogle af konsekvenserne ved at indtage alkohol.  

- Vi ved, at der er en sammenhæng mellem alkohol og kræft, så på den lange plan er der nogle langtidskonsekvenser af at drikke alkohol. Derudover er der en helt masse her og nu konsekvenser for unge mennesker, hvis de drikker meget. Der er markant større risiko for at blive udsat for vold eller for at have uønsket sex, siger Peter Dalum, der er projektchef hos Kræftens Bekæmpelse. 

Hver tredje af danske unge mellem 15 og 16 år har været fulde mindst én gang den sidste måned. Det europæiske gennemsnit ligger på 13 %. 

- Det er en del af kulturen, at vi drikker så meget. Vi har måske ikke lyst til at indse det, men når vi reflekterer over, hvad vi drikker, hvordan vi opfører os, og hvordan det påvirker vores kroppe, så kan vi godt se, at det er et problem, siger Kevin Mark Jensen. 

Eleverne fra Struer Gymnasium har selv skullet filme med deres telefoner. Foto: Jonas Bach Sørensen, TV MIDTVEST

En kampagne, der sætter gang i tankerne 

Det er fjerde år i træk, at Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er rundt på landets gymnasier for at sætte fokus på unges alkoholforbrug. Spørgsmålet er, om den virker. 

- Det tror jeg i hvert fald. Bare det at man ved, at der er forkus på, at vi drikker for meget, kan være med til at gøre en forskel. Hvis vi ved, at der er nogen, der fokuserer på, at vi drikker så meget, så har vi tanken i baghovedet. Og så kan det være, at vi tænker, at vi ikke skal tage det ekstra shot.  

Hos Kræftens Bekæmpelse mener man også, at kampagnen har en effekt.  

Læs også Salget af alkoholfri øl og vin boomer

- Generelt er det vores oplevelse, at de unge synes, at det er en god idé, at de selv skal  producere nogle film og selv sætte ord på, hvad det er de oplever, kan være gevinsterne af at drikke mindre, siger Peter Dalum. 

I alt deltager 28 gymnasier i kampagnen.

02:24

Se hele indslaget her. 

Luk video