Chatrobotten Muni hjælper dig med pas og kørekort døgnet rundt

En ny virtuel medarbejder skal hjælpe borgere i 36 danske kommuner med at få svar på spørgsmål, de normalt ville kontakte borgerservice for at få hjælp til.

I Herning Kommune er der årligt 43.000 borgere, der besøger borgerservice. Med hjælp fra den nye chatrobot, Muni, kan nogle af dem få svar på deres spørgsmål hjemmefra.
I Herning Kommune er der årligt 43.000 borgere, der besøger borgerservice. Med hjælp fra den nye chatrobot, Muni, kan nogle af dem få svar på deres spørgsmål hjemmefra.
Foto: Karl Erik Lørup, TV MIDTVEST

I Herning og Struer kommuner har de fået ny medarbejder. Det er en lidt anderledes en af slagsen. Det er nemlig en virtuel chatrobot ved navn Muni, som skal hjælpe borgerne med at få svar på de spørgsmål, som medarbejderne på borgerservice ellers ville tage sig af.

- Det er et skridt frem mod fremtidens borgerservice, fordi vi kan tilbyde yderligere digitale hjælpemuligheder, og borgerne kan hurtigt hente informationer om de ting, de plejer at ringe til os omkring, siger Charlotte Nedergaard, som er afdelingsleder i Borgerservice i Struer Kommune.

På 36 danske kommuners hjemmeside kan man finde Muni i hjørnet af kommunens hjemmeside, hvor den kan hjælpe med at besvare spørgsmål om for eksempel nyt pas eller kørekort.

Digital døgnbemanding

I Struer Kommune er de overbeviste om, at borgerne får mindst lige så meget glæde af Muni som menneskerne i borgerservice.

- Det er bedre service, fordi Muni er tilgængelig døgnet rundt, siger Charlotte Nedergaard.

Også i Herning Kommune benytter de sig af Munis elektroniske hjælp. 43.000 mennesker besøger årligt borgerservice i Herning, og nogle af dem kan nu få hjælp fra Muni hjemmefra.

Der findes mange søgemaskiner, men alligevel mener Eva Freidahl Graae, som er borgerservicechef i Herning Kommune, at det er smart med en søgefunktion, der kun er indrettet efter den enkelte kommune.

- Når man googler, kan man ikke være helt sikker på, at man får svaret, der er knyttet til Herning, siger Eva Freidahl Graae.

Giver mening at samle ressourcerne

Ib Potter er Online Marketing Chef hos Co3 i Ikast, og selvom chatrobotter ikke i sig selv er noget nyt, så giver det god mening at bruge den digitale medarbejder til borgerservice-funktioner.

- Jeg går ud fra, at 90-95 procent af de spørgsmål, som borgerne kommer med, er ens fra kommune til kommune. Så det med at samle ressourcerne på den måde og gå ind i én platform, synes jeg, er rigtig smart, siger Ib Potter.

Selvom Muni er en værdsat arbejdskraft i kommunerne, så skal man ikke regne med, at robotten kommer til at erstatte de medarbejdere, man kan møde fysisk i borgerservice.

- Muni er simpelthen en ekstra mulighed for at komme i kontakt med kommunen, siger borgerservicechef i Herning Kommune, Eva Freidahl Graae.

Muni har haft næsten 30.000 samtaler med borgere på landsplan. 268 af de dem har været med borgere i Struer Kommune.

2:51
Herning og Struer er to af de i alt 36 danske kommuner, der benytter sig af chatrobotten Muni til at hjælpe borgerne med deres borgerservice-relaterede spørgsmål.