Brætspil hitter på efterskole: Slår mobiltelefon og computerspil hjem

Børn og unge søger på landsplan mod fællesskaber. Den slags fællesskaber er noget, Hardsyssel Efterskole har stor succes med.

Eleverne på Hardsyssel Efterskole har en time om ugen brætspil på skemaet.
Eleverne på Hardsyssel Efterskole har en time om ugen brætspil på skemaet.
Foto: "Alexander Lund Lysgaard, TV MIDTVEST"

På Hardsyssel Efterskole syd for Struer har smartphones, tablets og computerspil fået en hård modstander i kampen om elevernes tid. Efterskolen har for første gang givet eleverne mulighed for at vælge brætspil som valgfag, og det er et tilbud, der er taget imod med åbne arme.

Der bliver kastet terninger, rykket brikker og delt kort i spil som Partners, Ludo og 500, og det er det samvær, der opstår, når man fysisk er sammen, der tæller for eleverne på efterskolen.

- Det er meget federe, og så får man snakket med dem, der er nærværende, siger Marie Lauersen, der går i 9. klasse på efterskolen.

Den holdning er Peter Hedegaard, der går i 10. klasse på efterskolen helt enig i.

Han lægger især vægt på, at man fysisk er i selskab med dem, man kommunikerer med.

- Med mobiltelefonen går man tæt på med dem, der er langt væk, og langt væk fra dem, der er tæt på. Med brætspil kommer man fuldstændig væk fra dem, der er langt væk, og tæt på dem, der er tæt på en.

Mere end brætspil, der hitter

På efterskolen er valgfaget i brætspil populært. Men det er ikke det eneste fag, der hitter.

Praktiske håndværksfag, hvor eleverne bruger dem selv i højere grad, mærker efterskolen også en øget interesse i.

- Vi mærker en stigning til, at de der gamle ting – for det kan man da godt sige, at brætspil, Ludo og 500 og sådan noget er – og de der håndværksfag, det er der en øget interesse for, siger Rolf Sanderhoff, der er forstander på Hardsyssel Efterskole.

Også nationalt er der en stigning i unges interesse for andet end teknologisk samvær.

Det kan formand i Dansk Ungdoms Fællesråd, Kasper Sand Kjær, nikke genkendende til.

- Vi ser fuldstændig den samme tendens. Mange børn og unge søger i virkeligheden imod det at være en del af et fællesskab, hvor vi er sammen i det fysiske rum i stedet for i det digitale.

- Vi oplever i disse år en stigende interesse for at være med i en forening. Vi har en masse spejderforeninger, hvor man er ude sammen i naturen, som har lange ventelister, siger han.

Får ikke lov til at samle støv

På Hardsyssel Efterskole er det første skoleår, hvor eleverne har mulighed for at vælge brætspil.

Som udgangspunkt er faget af en times varighed på skemaet, men det betyder ikke, at brætspillene så får lov til at samle støv i resten af tiden. De bliver nemlig fundet frem stort set hver dag af den simple årsag, at de giver fællesskab på en anden måde.

- Vi snakker sammen i stedet for at sidde i vores egen lille boble med vores telefon, siger Martin Lauterbach fra 10. klasse.

2:03
Se her indslag om, hvorfor brætspil og andre aktiviteter har slået tid med mobiletlefon og computer.
Foto: Alexandra Lund Lysgaard