B&O tror på vækst i Østeuropa

Ledelsen erkender, at det går skidt. Mere salg i Østeuropa skal vende nedgangen.

B&O har længe haft det svært. Corona-krisen har gjort dårlige tider værre. Foto: Heinz-Peter Bader / Reuters / Ritzau Scanpix

B&O vil udvide i Østeuropa, skrue op for markedsføringen og sende nye produkter på markedet. Det skal vende kursen efter et dårligt regnskabsår.

- Det er ingen hemmelighed, at de resultater, som vi har fremlagt de sidste tre kvartaler af regnskabsåret 2018/2019 og de to første kvartaler af indeværende finansår mildest talt ikke har været noget at skrive hjem om. De har været meget skuffende, siger B&O's formand Ole Andersen ifølge Berlingske.

Læs også Bang & Olufsen er i krise - skal skaffe 400 millioner

B&O - grundlagt i 1925 og med hovedsæde i Struer - meddelte i morges fondsbørsen, at selskabet har brug for penge og vil gennemføre en kapitalforhøjelse på 400 millioner.

Bang & Olufsens salg af tv, lydanlæg, højttalere og headsets er faldet med 26 procent i regnskabsårets første 11 måneder til 1,86 milliarder kroner.

Det har betydet et underskud på driften - resultatet før skat og renter - i omegnen af 280 millioner kroner.

Lån og lønnedgang

B&O's plan om at sælge nye aktier skal formelt godkendes på en generalforsamling 3. juni, hvor to tredjedele af aktionærerne skal stemme for.

Derudover har B&O indgået en aftale med sin bank om at kunne trække yderligere 100 millioner kroner på kassekreditten. Desuden går ledelsen og direktionen 20 procent ned i løn i en periode.

Udvidelsesplanen kommer i forlængelse af en spareplan fra marts måned, hvor 125 ansatte blev afskediget.