B&O satser på træskærm

B&O håber, at en ny, dyr musikafspiller kan hjælpe virksomheden på vej tilbage mod sorte tal på bundlinjen.

B og O Logo.jpg

Struer-virksomheden Bang & Olufsen har de seneste mange år haft problemer med salget. Og nogle vil mene, at tiden måske er ved at løbe fra virksomheden, der ellers har leveret nærmest ikoniske designklassikere igennem 89 år.

Trykfølsom træskærm

En del af vejen tilbage mod overskud og genvunden tro på fremtiden kan gå over en trykfølsom træskærm.Det er i hvert fald en af de nye ting, som Bang & Olufsen i disse dage præsenterer på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, der holdes i Las Vegas denne uge.

- Vi er gået tilbage til det, som vi står for designmæssigt. Med træet viser vi lethed og en hoppen væk fra teknologi, som skal være simpel, siger vice president for brand, design og marketing hos B&O, Marie Kristine Schmidt.

Moderne musikafspiller

Træet sidder på B&O's nyeste lydsatsning, BeoSound Moment, der er en musikafspiller, som forener streamingtjenester, netradio og indehaverens egen musiksamling.

Musikafspilleren står på en docking-station, der også fungerer som højttaler.

På stationen sidder en plade, der på den ene side består af trykfølsomt egetræ, hvor man kan starte og stoppe musikken samt skrue op og ned.

På den anden side minder pladen mest om en iPad-stor udgave af en iPod, og det er her, man laver de mere detaljerede indstillinger af musikafspilleren.

Design og lyd i højsædet

Musiktjenesten Deezer er integreret i afspilleren. Og smider man de små 17.000 kroner, som den koster, får man også et års premium-adgang til Deezer med i købet.

Har man i forvejen abonnement på en anden streamingtjeneste, kan den dog også godt overføres til musikafspilleren. Det kan i givet fald ske via for eksempel en smartphone eller tablet.

- Ud over designet er det vigtige for os selvfølgelig lyden. Akustikken ligger i vores dna og det er der, vi har sat kræfterne ind, siger Marie Kristine Schmidt.

/ritzau/