Ventilator-virksomhed vækster efter succes i varme lande

Virksomheden Skov A/S fra Glyngøre har stor succes med at sælge anlæg til opdræt af kyllinger i Mellemøsten.

Det er blandt andet ventilatorer som denne, der har givet virksomheden Skov A/S succes i udlandet.
Det er blandt andet ventilatorer som denne, der har givet virksomheden Skov A/S succes i udlandet.
Foto: Henrik Birkbak, TV MIDTVEST

40 nye ansatte i år og yderligere 40 nyansættelser i det kommende regnskabsår.

Sådan lyder de kolde og succesfulde facts for virksomheden Skov A/S fra Glyngøre, der har stor succes med at sælge ventilationsanlæg til opdræt af kyllinger i Mellemøsten.

- Vores nye ventilator, Bluefan, har helt klart været med til at sætte standarden i branchen. Og man kan se, når man kommer ud på udstillinger nu, at så er der mange, der prøver at kopiere den, siger Stig Jørgensen, der er marketingchef ved Skov A/S.  

Særligt gode i varme lande

Skov A/S har med tilskud fra Innovationsfonden samarbejdet med forskere fra Aarhus og Københavns Universitet om at udvikle og optimere ventilationsanlæg til svine- og kyllingefarme. Ventilationsanlæggene fungerer særligt godt i lande, hvor der er meget varmt, eller hvor temperaturen svinger meget. 

- Det, der er særligt ved Bluefan, er, at vi bruger en helt ny motortype, der gør, at energiforbruget er voldsomt reduceret i forhold til de typer, man tidligere har brugt, siger Stig Jørgensen.

Hverken svin eller kyllinger har svedkirtler på kroppen. Hvis de får det for varmt, er det først og fremmest ubehageligt for dem, og de kan dø af overophedning, hvis de ikke bliver kølet, skriver Innovationsfonden på sin hjemmeside. Og med produktioner i kæmpe størrelsesorden kan det være af afgørende betydning:

- Vores største kunde i Saudi-Arabien har en større produktion end den samlede danske kyllingeproduktion. Så det er meget. Det er store enheder, siger Stig Jørgensen.

Marked i Thailand, Australien og Malaysia

Et af de ventilationsanlæg, som Skov A/S har udviklet, er en ny type ventilator, som allerede er solgt i 3.400 eksemplarer i lande som Thailand, Australien, Filippinerne og Malaysia. 

Ventilatoren er dyrere end andre ventilatorer på markedet, men til gengæld er kvaliteten også bedre, og så giver det en besparelse på 50 procent af energiforbruget, fordi der er indsat en ny form for motor, forklarer Stig Jørgensen. 

- På et tidspunkt havde vi faktisk en test, hvor vi stod og snakkede om, at der måtte være noget galt med watt-meteret, fordi vi brugte så lidt strøm. Det var næsten mindre, end hvad man bruger hjemme ved spisebordet, siger han.

Ifølge Skov A/S kan producenterne i Asian og Mellemøsten alt efter vejr og varme tjene investeringen ind på mellem to og tre år. 

Se tv-indslag fra Skov her