Thise Mejeri er duks inden for bæredygtighed

Forbrugere har kåret Thise Mejeri som det mest bæredygtige ud af 900 varemærker inden for føde- og drikkevarer.

Det økologiske mejeri i Roslev havde sidste år en omsætning på 1.335 millioner kroner.
Det økologiske mejeri i Roslev havde sidste år en omsætning på 1.335 millioner kroner.
Foto: Lone Bergholdt Hald, TV MIDTVEST

Danske forbrugere har kåret Thise Mejeri som det mest bæredygtige mærke inden for føde- og drikkevarer i Danmark i 2019.

I en undersøgelse er 900 varemærker fra nordiske lande blevet vurderet af 40.000 forbrugere - og her vinder altså Thise point.

- På Thise Mejeri er vi både benovede og beærede over den store udmærkelse. For selv om man på mange områder kan sætte lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed, så føler vi fortsat, at vi er langt fra målet om den fuldkomne bæredygtighed. Det mål når vi formentlig aldrig, siger administrerende direktør Poul Pedersen i en pressemeddelelse fra Thise Mejeri.

Mejeriet i Roslev arbejder lige nu på at skabe endnu større bæredygtighed blandt andet ved at styrke sundhedstilstanden i besætningerne, udvikle nye fødevarekoncepter blandt andet græsmælk, reducere energi- og vandforbruget på mejeriet og finde mere bæredygtige emballagetyper.

- Ridderslaget fra de danske forbrugere glæder os meget, men det forpligter os mindst lige så meget. Vi vil derfor arbejde målrettet for at leve op til den tillid, som danske forbrugere har vist os med denne kåring, siger Poul Pedersen.

Det er analysevirksomheden ”SB INSIGHT”, der har udarbejdet rapporter, hvor de 900 varemærker er blevet vurderet af 40.000 respondenter.

2:49
Indslag fra 26. februar 2019: Thise Mejeri tager førertrøjen på og vil have os til at smide mindre mad ud. Metoden er ny datomærkning.
Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix