Imsgard: Mantoni lykkedes ikke som direktør 100 procent

Morten Imsgard, der er analytiker i Sydbank kommenterer på tirsdagens offentliggørelse af chefskifte i Bang & Olufsen.

morten_imsgard-wide.jpg

- Der findes sjældent et godt tidspunkt at lave et direktørskifte på.

Sådan lyder det fra Morten Imsgard, der er analytiker i Sydbank efter tirsdagens meddelelse om, at Tue Mantoni erstattes af Henrik Clausen på topchefposten i Bang & Olufsen.

- Det kommer selvfølgelig altid lidt som en overraskelse, når et selskab skifter direktør. Her skifter B&O midt i en turn-around-periode for selskabet og midt i en strategiplan, men det naturlige tidpunkt at sige stop på vil for mig at se være ved et salg til den kinesiske rigmand,

 

Det blev dog ikke ikke en mulighed efter, at Bang og Olufsen den 15. april stoppede dialogen med det kinesiske selskab, Sparkle Roll, vedrørende en potentiel offentliggørelse af et købstilbud.

Selvom der ifølge Morten Imsgaard ikke findes et rigtig tidpunkt for et direktørskifte, så mener han, at Henrik Clausen er god for B&O.

- B&O  får en direktør, der er committed fremadrettet. Det virker som om at Tue Mantoni ikke har været comitted til B&O i en årække fremover, og så er det jo også vigtigt at bestyrelsen tager affære, siger han.

 

Til spørgsmålet om, hvilken betydning det kommer til at have for Struer-virksomheden, svarer Morten Imsgard.

- Det kommer ikke til at betyde det store på den korte bane, for projektet med at gøre B&O mere lønsomt er noget der strækker sig over en årrække. En ny mand kommer ikke til at kunne lave i mirakler i B&O .

 

Morten Imsgard understreger, at platformen for B&O skal være at bliver bedre til at tjene penge. Og for at kunne gøre det, er det vigtigt for den nye direktør at se tiden an.

- Det er vigtigt at holde fast i den succesrige produktproduktion fremadrettet.

Og så er det et spørgsmål om at videreføre det, der er sat i gang. Der er jo rigtig mange tiltag, der er søsat af Mantoni, som vi ikke har set effekten af endnu.

 

Tue Mantoni, der tiltrådte som CEO i marts 2011 havde mange visioner for den ikoniske virksomhed. Men ifølge analytikeren, så er Tue Mantoni ikke lykkedes med opgaven som direktør for B&O.

- Den strategi, der har været lagt for B&O, har han jo forsøgt at implementere, men virkeligheden har vist sig at være svær. Tue Mantoini kan ikke sige, at have lykkedes 100 procent som direktør, for virkeligheden har været mere udfordrende og tidskrævende end først antaget.Vi mangler dog at se effekterne af de tiltag, som han har søsat.

 

Morten Imsgard mener ikke, at direktørskiftet i B&O kommer til at kunne mærkes på aktiemarkedet, da der allerede ligger en strategiplan for B&O, som den nye direktør, Henrik Clausen, skal følge.