Formkon former fremtidens hemmelige teknologi

Skive-virksomheden Formkon laver blandt andet dele til fremtidens el- og hybridbiler.

08:56

Dan Nielsen, Troels Toft og Peter Hjelm udgør ledelsen i Formkon. Se Fast Arbejde fra virksomheden her. Video: Lone Bergholdt Hald, TV MIDTVEST

På Formkon i Skive kan de se ud i fremtiden.

Virksomheden har specialiseret i at fremstille prototyper i blandt andet aluminium, magnesium og zink, og nogle af komponenterne kommer til at sidde i fremtidens elbiler og hybridbiler.

Tanken er, at vi skal lave det, vi er gode til og synes er sjovt.

Dan Nielsen, medindehaver, Formkon.

Dermed er Formkon en del af bilfabrikanternes jagt på de nye teknikker, der skal sikre dem et forspring til konkurrenterne. 

- Det er rigtigt spændende. Vi får lov til at se de nye ting, der er under udvikling. Der skal hele tiden nye ting på markedet, siger medindehaver Troels Toft.

Konkurrencehensynet er også årsagen til, at der er grænser for, hvilke dele af produktionen Formkon viser frem. Da TV MIDTVESTs Fast Arbejde-redaktion lægger vejen forbi, må der for eksempel ikke filmes i støberiet.

- Vi producerer nye ting, der skal i bilerne og et, to eller tre år. Dem er vores kunder ikke interesseret i, at konkurrenterne skal se, før de er på markedet, siger Troels Toft.

Indehaverne ville ikke være direktører

Formkon har 58 medarbejdere og er en sammenlægning mellem Formkon A/S og JT-Teknik. Da de fusionerede i 2016, var ingen af de to indehavere - Troels Toft og Dan Nielsen - interesserede i at være direktør.

Løsningen blev, at de ansatte Peter Hjelm som administrerende direktør og selv fortsatte med at lave det, de har mest lyst til. Troels Toft har sin daglige gang i produktionen, mens Dan Nielsen koncentrerer sig om salg og marketing.

- Tanken er, at vi skal lave det, vi er gode til og synes er sjovt. Jeg brænder for salg og markedsføring. Det er grunden til, at vi har den her lidt specielle konstruktion, siger Dan Nielsen.

Den avancerede produktion kræver fuld koncentration af de ansatte. Til gengæld har virksomheden indført et begreb, der hedder 10 i 12. Det er 10 minutter med betalt motion, hvor medarbejderne kan gå en tur eller spille hockey.

- Vi tror på, at det fremmer det sociale fællesskab og selvfølgelig også medarbejdernes sundhed, siger Julie Hjelmager, der står for kommunikation og marketing.

Ordningen blev oprindeligt indført som et forsøg, men er nu gjort permanent. Administrerende direktør Peter Hjelm mener endda, at det også kan aflæses positivt på bundlinjen. 

- Jeg tror på, at jeg også får en bedre effektivitet ud af det. Det er ikke bare 10 minutter, jeg giver væk for ingenting. Jeg får noget sammenhold og kommunikation - men jeg får også noget effektivitet, siger Peter Hjelm.

10 i 12 kalder virksomheden de 10 minutter, som medarbejderne bruger på motion. Det giver bedre sammenhold og sundhed, men i sidste ende også en bedre effektivitet, lyder begrundelsen. Foto: Lone Bergholt, TV MIDTVEST