Den danske turistbranche jubler: - Det har været en fantastisk sæson

Med en masse danskere, der har holdt ferie i Danmark på grund af corona, har sæsonen for Jesperhus og Skive Fjord Camping været bedre end den plejer.

Peter Overgård er direktør i Jesperhus Feriepark, men omtaler også sig selv som legechef.
Peter Overgård er direktør i Jesperhus Feriepark, men omtaler også sig selv som legechef.
Foto: Kasper Hovmand, TV MIDTVEST

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Sådan har det været for de danske campingpladser, ferieparker og sommerhusudlejere. Det så ellers sort ud for turismen, da Danmark lukkede ned i marts måned og grænserne samtidig lukkede i for turister ind i landet. 

- Vi troede, at det kom til at gøre ondt. I april og marts skete der absolut ingenting, siger ejer af Skive Fjord Camping, Anita Hauschildt. 

Men bedst som turismen troede, at den økonomiske afgrund var nær, så blev danskerne også tvunget til at holde ferie herhjemme, og så vendte bøtten.

- Så kom maj, og vi har aldrig haft så fantastisk en maj, og det har været en fantastisk sæson. Vi troede jo, at vi led coronadøden i hele turistindustrien, fortæller Anita Hauschildt.

Bedre sæson end sidste år

På campingpladsen i Skive jubler de over sæsonen, selvom de frygtede en voldsom nedgang, da coronakrisen ramte. Faktisk har året 2020 været bedre end et coronafrit gennemsnitsår, når man kigger på bundlinjen. 

- Vi tænkte, at vi måtte gå 50 procent ned i forhold til gennemsnittet, men hele sommeren har der været fuldstændig fyldt. Nu er sæsonen jo ikke slut, men vi ligger nok 20-25 procent over det normale, siger ejeren af campingpladsen i Skive.

I Jesperhus Feriepark har de også oplevet en god sæson. Siden statsminister, Mette Frederiksen, hævede forsamlingsforbuddet til 50 mennesker, er gæsterne væltet ind i ferieparken på Mors.

- Da statsministeren åbnede op igen den 8. juni, så har vi haft en fantastisk sommer med fremgang i juli, august og september, så vi har hentet en helt del af det, vi mistede, fortæller legechefen i Jesperhus, Peter Overgård.

I Jesperhus, der også driver en blomsterpark med forlystelser, frygtede man store røde tal tilbage i marts.

- Der fik vi ondt i maven, for det var slet ikke til at holde ud, hvis vi for eksempel skulle lukke vandland og abeland på grund af restriktioner. Vi forestillede os et to-cifret millionbeløb i tab, siger Peter Overgård.

Har lært en masse

De stille måneder tilbage i foråret gav mulighed for ejeren og legechefen til at fordybe sig i deres underholdning og aktiviteter. På campingpladsen i Skive fandt man på aktiviteter til børnene, som kunne udføres med coronarestriktioner. I Jesperhus Feriepark lavede man youtubevideoer med deres figurer, som dagligt optræder i parken. 

Børn kunne hjemme fra deres skærme følge med i, hvordan Jungledyret Hugo eller piraterne gik og havde det. Det har gjort nogle særlige hytter i ferieparken meget populære.

- Det er temahytterne, der hitter. Børn ser meget youtube, og det er blevet ligesom børne-tv i dag, som da vi så Bamse og Kylling engang. Da ville man gerne bo i Bamse og Kyllings hus, og det kan man her. Du kan bo i pirathuset, eller du kan bo i Hugohuset, fortæller Legechefen i Jesperhus.

I Jesperhus har de på grund af et stille forår udvidet sæsonen til nu også at gælde oktober, november og december.