Unge i Silkeborg søger rådgivning online

I Cyberhus Silkeborg har langt flere unge henvendt sig for at få hjælp i 2020, end der gjorde i 2019. Det glæder Charlotte Kold, der er ansat som ungerådgiver.

0:46
I 2020 var der mere end 17.000 børn og unge fra Silkeborg Kommune, der søgte digital rådgivning. Ungerådgiver Charlotte Kold har haft travlt i 2020, hvor der er blevet afholdt langt flere samtaler med unge end der gjorde i 2019.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

I 2020 var unge mennesker i højere grad end tidligere mere overladt til sig selv. Social afstand blev en del af hverdagen, og derfor har flere unge gået for sig selv med deres problemer.

Når de ikke kunne se vennerne, har de i stedet søgt online og mod Cyberhus - et rådgivningsnetværk for unge. Særligt i Silkeborg Kommunes afdeling har de unge benyttes sig af rådgivning. Hele 17.000 børn og unge mellem 9-23 har besøgt Cyberhus' hjemmeside i 2020.

- Det er gået godt. Vi har afholdt 63 procent flere samtaler sidste år end i 2019, og det er vildt fedt. Der er mange unge, der henvender sig, og vi har egentlig ikke gjort det store for at gøre opmærksom på os selv, siger Charlotte Kold, der er ansat af Silkeborg Kommune til at rådgive de unge.

Mens corona har åbnet op for, at voksne kan udføre deres job og holde møder hjemmefra over zoom og skype, så har de unge været vant til at chatte og færdes i cyberspace. Derfor har der været grobund for en god start for Cyberhus, der startede op for to år siden.

- Jeg oplever, at de unge er vant til at færdes på nettet, og for nogen er det måske nemmere at mødes med os på nettet i stedet for fysisk. Det er anonymt, og der er ikke den fysiske relation på spil, hvor de skal se mig i øjnene, mens de fortæller om det, de har svært ved, fortæller Charlotte Kold.

Flest drenge henvender sig i Silkeborg

I Silkeborg Kommune henvender 70 procent af de unge sig kun én gang. De kan have et mindre problem, som de kan løse med en enkelt samtale. Charlotte Kold har oplevet at chatte om mange ting med de unge, men der en generel ting, der går igen. 

- De henvender sig meget med de grundlæggende følelser. For eksempel det at føle sig anderledes. Det kan være fysisk eller noget indvendigt, der gør, at de føler sig anderledes i forhold til deres klassekammerater, siger ungerådgiveren.

Det seneste års tid, har de oplevet en stigning i samtaler blandt drengene, hvor særligt et emne har været på banen.

- Mens omskæring begyndte at fylde mere i medierne, så er vi også begyndt at få mange spørgsmål om det. I Silkeborg er det flest drenge, der er begyndt at chatte med os, hvor det på landsplan er piger, der bruger os mest, fortæller Charlotte Kold.

I Silkeborg Kommune har de udover Charlotte Kold også ansat to studentermedhjælpere, der arbejder som chatrådgivere.