Skole vil lade elever sove længere: Efter sommerferien møder de ældste klokken 9
På Th. Langs Skole i Silkeborg skal eleverne fra 7.-10. klassen møde ind til første time klokken 09.00 efter sommerferien. Søvnforsker bakker op en god idé.
Når det ringer ind til første time klokken 08.00 efter sommerferien, så er 7.-10. klasseseleverne på Th. Langs Skole i Silkeborg endnu ikke mødt.
Som et treårigt projekt vil skolen afprøve effekten af at lade eleverne møde en time senere.
- De fleste, der har med teenagere at gøre derhjemme eller i skolen, ved godt, at når man starter en dag op, så er de lidt trætte, siger skoleleder Tine Kristiansen.
Det er ikke bare en hovedløs tanke, som den private skole i Silkeborg har fået. Ledelsen forventer nemlig at se positive effekter, efter de er dykket ned i de unge søvnbehov.
- Vi har læst os til, at forskningen siger, at unge menneskers døgnrytme forskydes, og når det sker, så er de ikke helt klar om morgenen, som vi andre er. Det vil vi gerne tage alvorligt.
En ændring, som eleverne ser frem til.
- Jeg er positivt overrasket. Jeg synes det er fedt, vi kan få lov at sove lidt mere, lyder det fra William Frederik Thomsen, der går i 8. klasse.
Forskningen bakker op
Det er nok også de fleste, der kan mærke, hvis nattesøvnen har været forstyrret eller for kort. Det er nemlig vigtigt med en god nattesøvn, og derfor er søvnekspert Jan Ovesen positiv overfor skolen nye tiltag.
- Det giver rigtig god mening. Jeg kunne endda foreslå, at de skulle møde klokken 10.00, siger han og fortsætter:
- I den her aldersgruppe sker en biologisk døgnrytmeforskydning, som først kommer på plads, når de unge er 21 år. Mange teenagere går fra A til B-mennesker, derfor har de svært ved at komme i seng om aftenen. Jeg synes, det er naturligt, at man lytter til det.
Søvnforskning peger på, at de unge skoleelever har brug for otte til ni timers søvn, fordi kroppen og hjernen stadig er under udvikling. Hvis det sker, viser forskningen tydelige resultater.
- De steder, hvor man allerede har indført senere mødetid for de unge, er de bedre udhvilet, og de får bedre karakterer. Søvnen har stor betydning i indlæringssituationen i forhold til koncentration og det at modtage ny information. Mængden af søvn afhænger af, hvor meget hjernen optager i langtidshukommelsen i løbet af natten, forklarer Jan Ovesen.
Det kender eleverne fra Th. Langs Skole alt til.
- Jeg er meget ukoncentreret, hører ikke rigtig efter, og jeg har svært ved at komme i gang med arbejdet, når jeg hellere vil lægge mig ned og sove, fortæller 15-årige Sylvester Runekilde Hansen fra 8. klasse.
Alt bliver (næsten), som det plejer
Når undervisningen går i gang en time senere, betyder det også nye skemaer for eleverne.
Skoledagen var i forvejen længere end ministeriets minimumstimegrænse, derfor er lektionerne skåret ned fra 65 til 60 minutter, mens fredagen bliver en time længere. Eleverne vil derfor ikke gå glip af noget, lover lederen.
- Hvis jeg troede, de ville komme til at lære mindre, så ville jeg ikke gøre det. Vi tror på, der skabes mere læring og trivsel hos eleverne, siger Tine Kristiansen.
Alder | Timer |
---|---|
Småbørn (0-3 år) | 12-17 timer |
Børnehavebørn (3-5 år) | 10-13 timer |
Skolebørn (6-13 år) | 9-11 timer |
Teenagere (14-17 år) | 8-10 timer |
Voksne (18-64 år) | 7-9 timer |
Ældre (65 år og over) | 7-8 timer |
Samme forhåbning har eleverne.
- Jeg håber, jeg kommer til at klare mig bedre i skolen og kommer til at være mere frisk om morgenen og formiddagen. Så jeg regner med, at det bliver fedt. Jeg glæder mig rigtig meget, siger Sylvester Runekilde Hansen.
Foreløbig er der planer om at ændre mødetiderne for 7.-10. klasse de næste tre år. Undervejs er der halvårlige evalueringer af, hvordan elevernes trives med at møde senere.