Morgentog aflyst: Knallertbud ramte næsten tog, da han trodsede bomme

Et knallertbud var tæt på at blive påkørt af et Arriva-tog, da han torsdag morgen kørte over en jernbaneoverskæring, selv om bommene var nede.

Torsdag morgen har flere togafgange mellem Aarhus, Herning og Struer været aflyst. Årsagen er, at et knallertbud fra DAO var tæt på at blive påkørt af et Arriva-tog, da buddet trodsede togbommene og passerede skinnerne, da toget var på vej.

- Det var meget tæt på en påkørsel, men der skete ikke nogen skade på hverken mennesker eller materiale, siger Thomas Fog-Petersen, der er kommunikationsmedarbejder hos Arriva.

Nærvedspåkørslen skete ved en overkørsel tæt på Svejbæk.

- Lokoføreren fortsatte togturen, men da han kom til Ry, kunne han mærke, at han ikke kunne fortsætte, så vi skal have fundet en afløser, siger Thomas Fog-Petersen.

Derfor er flere togafgange torsdag morgen og formiddag blevet aflyst – senest afgangen fra Struer til Herning klokken 11.03. Også afgangen fra Aarhus til  Herning via Silkeborg med afgang klokken 11.49 er aflyst. I stedet indsættes togbusser. 

- Lokoføreren er meget påvirket af oplevelsen. Vi har et kolleganetværk, der nu går i gang. Der kommer nogle kollegaer ud til ham, så de kan få snakket oplevelsen igennem, og så vurderer vi, om der skal mere hjælp til lokoføreren, siger Thomas Fog-Petersen.

Kender konsekvenserne

Det er kun godt en uge siden, at en 35-årig kvinde blev dræbt, da hendes bil blev ramt af et tog ved en jernbaneoverskæring i Lysbro ved Silkeborg.

- Selv om der ikke skete noget denne gang, så kender vi konsekvenserne, og i sidste uge så vi den mest alvorlige konsekvens. Det overrasker, at buddet bevist kører igennem bommene, når de er nede, siger Thomas Fog-Petersen.

Selv om toget ikke påkørte knallerten, så skal Banedanmark alligevel have undersøgt overskæringen.

Lokalpolitiet i Silkeborg er lige nu i gang med at efterforske sagen.

Ifølge Midtjyllands Avis er det lykkedes at identificere knallertbuddet.

Det skal nu afgøres, hvad der videre skal ske.