Ekspert om branding-kommuner: Der er udfordringer

Der er mange danske kommuner, som går ud brander sig på noget særligt. Seneste skud på stammen er Silkeborg, som vil være Danmarks Outdoor-hovedstad.

Silkeborg skal være kendt som Danmarks Outdoor hovedstad inden 2022.
Silkeborg skal være kendt som Danmarks Outdoor hovedstad inden 2022.

Silkeborg er det seneste eksempel på en kommune, der vil brande sig på noget særligt. Kommunen har udnævnt sig til Danmarks Outdoor Hovedstad, hvor det især er naturen, der byens helt store varemærke. Ifølge brandingekspert, Nikolaj Stagis, Stagis A/S, er det ikke overraskende, at også Silkeborg vil slå sig på noget helt specielt.

- Vi har set en enorm udvikling hos kommuner og byer, der arbejder på at blive mere kendte, for det de nu engang står for. Det gør de for at tiltrække borgere, familier og  virksomheder for at trække flere investeringer til deres områder, siger Nikolaj Stagis.

Et af de varemærker, som Silkeborg vil kendes for, er naturen. Her peger kommunen på, at man ikke ét sted skal køre mere end 500 meter, før man kan begive sig ud i naturen.

- Det er på nogle måder en god ide, og på nogle måder en knap så god ide. Den gode ide består i, at der er rigtig mange, som blandt andet gerne vil ud og vandre og ligge i telt. Det ligger der en meget trend i, siger Nikolaj Stagis, som også ser udfordringer for Silkeborg Kommune.

- Udfordringen er, at rigtig mange kommuner rigtig gerne vil stå for at være naturkommune eller outdoor-kommune på en eller anden måde. Det findes der mange eksempler på – både på Fyn, Sjælland og i Jylland. Konkurrencen er derfor stor på det her område, og det kræver at en kommune som Silkeborg gør rigtig meget ud af det og finder sin særlige måde at gøre det på. Det faktum bliver for det meste undervurderet af byerne og kommunerne.

Flere af landsdelens kommuner har allerede forsøgt sig med branding. I Struer promoverer man sig selv som ”Lydens By”, men der er især en by, der har fanget brandingekspertens opmærksomhed.

- Klitmøller er blevet verdensberømt som Cold Hawaii. Byen bliver opfattet som et spændende og dynamisk miljø. Her tiltrækker man ikke bare surfere, men også mange andre.

Hør interviewet med Nikolaj Stagis øverst i artiklen.