Ringkøbing-Skjern skoler får del i 18,7 mio. - Innovation skal på skoleskemaet

Elever fra seks skoler i Ringkøbing-Skjern Kommune skal løse virkelighedsnære problemer med nyt projet.

Seks skoler i Ringkøbing-Skjern Kommune er kommet med i projektet. Foto: Ringkøbing-Skjern Kommune / Mikael Schlosser

Design en bygning der kan modstå et jordskælv. Eller byg din egen lodrette have. Sådan kan opgaverne lyde i projektet Engineering i skolen, som seks skoler i Ringkøbing-Skjern Kommune er kommet med i. 

Det drejer sig om skolerne Ringkøbing Skole, Ådum Skole, Bork Skole, Tarm Skole, Videbæk Skole og Amagerskolen. 

Børn er gode til at få gode idéer. De skal bare lære at omsætte idéerne.

Mads Krogsgaard, tovholder, Ringkøbing-Skjern Kommune

Projektet har hidtil kørt de seneste to år, og nu kan de seks Ringkøbing-Skjern skoler være med. Det skyldes, at Villum Fonden har skudt yderligere 18,7 millioner kroner i projektet. Det er også Villum Fonden, der har finansieret de første to år af projektet. 

- Engineering-metoden er med til at gøre eleverne til medskabere af teknologi frem for blot forbrugere. Desuden oplever vi, at den øger elevernes naturfaglige viden og evne til at forholde sig kritisk til teknologien, hvilket er helt afgørende i en tid, hvor teknologi og digitalisering fylder stadigt mere, siger Ghita Wolf Andreasen, der er direktør i Danmarks teknologiske alliance Engineer the Future i en pressemeddelelse.

- Derfor er vi rigtig glade for at kunne fortsætte arbejdet med at udbrede engineering til endnu flere skoler, fortsætter hun.

Engineer the Future er initiativtager til projektet.

Omfattende projekt

Omkring 50.000 elever vil frem mod 2023 blive inkluderet i anden fase af projektet Engineering i skolen. Heriblandt er eleverne fra de seks skoler i Ringkøbing-Skjern Kommune. 

Læs også Robot-projekt vandt innovationskonkurrence i Thy

- Formålet med Engineering i skolen er at få bredt innovations-tankegangen ud på skolerne, så vi sikrer en endnu stærkere naturfaglig vinkel i folkeskolen, og så børnene samtidig bliver undervist i at blive både kreative og innovative, siger Mads Krogsgaard, der er tovholder på projektet hos Ringkøbing-Skjern Kommune i en pressemeddelelse. 

- Vi ved, at når børn får lov at arbejde med komplekse problemstillinger, så bliver de engagerede og får en bedre forståelse for, hvad naturfagene kan bruges til. De har ikke det samme logiske filter som voksne, så børn er gode til at få gode idéer. De skal bare lære at omsætte idéerne, fortsætter han.

I første fase af projektet deltog fire kommuner. 

02:27

I november fortalte vi om hvordan 36 hold dystede til Lego League i Herning. En konkurrence hvor det blandt andet gælder om at programmere sin egen lego-robot til at løse forskellige opgaver. 

Luk video