Kommune får busser til at tanke biodiesel: - Det er helt rent og lugter ikke

Skiftet til HVI biodiesel vil reducere CO2 udledningen med godt 600 tons.

Biodieselen er primært lavet af restaffald fra slagterier, landbrug og fiskeri. Foto: Jonas Bach Sørensen

Busserne i Ringkøbing-Skjern Kommune får et grønt løft til sommer. Busserne er de samme, men brændstoffet bliver skiftet ud.

Læs også Grøn energi: Vil køre på biodiesel

Kommunen har besluttet, at alle busser, der kører de lokale ruter skal køre på HVO biodiesel.

Det fortæller John G. Christensen (S), der er formand for Teknik & Miljø i Ringkøbing-Skjern Kommune.

- Det giver en meget stor besparelse på CO2-budgettet, og det vil vi gerne bidrage til. Vi er jo en kommune, der går ind for alt den alternative grønne energi, og det her vil vi gerne høste, siger han.

Biodieselen er såkaldt anden generations biodiesel, som primært produceres på restaffald fra slagterier, landbrug og fiskeri.

Men selvom det laves af affald, bærer slutproduktet ikke præg af det. Det fortæller Thomas Dalgaard Mikkelsen, der er funktionsleder hos Midttrafik.

Vi skal jo alle sammen gøre noget for at reducere CO2-udslippet, og det er en utrolig nem og hurtig måde at gøre tingene på.

Ronny Gasbjerg, der er direktør i Herning Turist.

- Det lugter næsten ikke, og det er helt klart – modsat almindelig diesel, som er meget gult, siger han.

Skal importeres fra Finland

Thomas Dalgaard Mikkelsen roser kommunen for, at de har valgt en model med biodiesel, der er driftssikker fra start. 

- Grønne alternativer kan være meget dyre og risikable. Her har man valgt en teknologi, der er kendt, indtil man har mere erfaring med andre og nyere teknologier, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen.

Skiftet til biodiesel vil reducere udledningen af CO2 med godt 600 tons. Det tæller en anelse ned i C02-regnskabet, at den biodiesel, kommunen har valgt, skal importeres fra Finland.

- Vi vurderer, at der er en CO2 fortrængning på 80 til 90 procent, og her har vi altså regnet transporten fra Finland med, siger Thomas Dalgaard Mikkelsen.

Ronny Gasbjerg, der er direktør i Herning Turist, er positiv over for det nye brændstof.  Foto: Jonas Bach Sørensen

Alligevel håber Ringkøbing-Skjern, at man engang kan slippe for at importere dieslen.

- Hvis der er andre kommuner og regioner, der vil gå med på den her model, så kan vi måske få så stor en efterspørgsel, at det er nok til en produktion i Danmark, siger John G. Christensen (S), der er formand for Teknik & Miljø.

Ude blandt dem, der skal køre busserne, er man også positiv stemt over for initiativet.

- Vi skal jo alle sammen gøre noget for at reducere CO2-udslippet, og det er en utrolig nem og hurtig måde at gøre tingene på. Passagererne kommer ikke til at kunne mærke nogen forskel, siger Ronny Gasbjerg, der er direktør i Herning Turist.

Biodieslen er dyrere end den almindelige diesel, men takket være et nyt udbud er det lykkedes Ringkøbing-Skjern Kommune at spare knap 200.000 kroner i det samlede bus-regnskab.

02:29 Luk video