Klasseværelset bliver to grader koldere: 7-årige Mads får en ekstra varm trøje på i skole

Temperaturen er blevet sænket for at spare på energien i folkeskolerne. Så nu skal forældre sørge for, at børnene har ekstravarmt tøj og hjemmesko i garderoben.

2:11
Janni Christensen har sørget for at hendes søn Mads, der går i 1. klasse på Børnesporet Faster-Astrup, har rigeligt varmt tøj i sin garderobe, nu hvor temperaturen på skolen er blevet sænket med to grader.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Fra 1. oktober skal temperaturen været skruet ned til 19 grader i alle offentlige bygninger - og altså også i folkeskolerne.

Så når eleverne på Børnesporet Faster-Astrup ved Skjern på mandag møder ind til undervisning, kommer det til at ske i nogle klasselokaler, der er lidt koldere end normalt. Temperaturen er netop sat ned med to grader.

- Vi sænker jo temperaturen på grund af regeringens energispareplan, og den siger jo helt klart at temperaturen skal sænkes til 19 grader, siger skoleleder Inger Mølholm.

Hun har skrevet rundt til alle forældrene for at opfordre dem til at sende en ekstra varm trøje og hjemmesko med de små poder i skole. 

- Man er nødt til at tage det alvorligt. For det er bevist, at hvis man fryser, går det ud over ens koncentration. Så det er enormt vigtigt, at vi sørger for, at børnene, enten ved at de bevæger sig eller tager noget varmt tøj på, kan koncentrere sig, siger Inger Mølholm.

Inger Mølholm er skoleleder på Børnesporet Faster-Astrup i Skjern. Hun fortæller, at skolen i weekenderne og efter skoletid skruer yderligere ned for temperaturen.
Inger Mølholm er skoleleder på Børnesporet Faster-Astrup i Skjern. Hun fortæller, at skolen i weekenderne og efter skoletid skruer yderligere ned for temperaturen.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Ekstravarmt tøj i garderoben

Rådene fra skolelederen har Janni Christensen tænkt sig at lytte til. Hun er mor til Mads, der går i 1. klasse, og hun har allerede sørget for, at der er en striktrøje og andet til at holde varmen i sønnens garderobe.

- Vi har snakket om det hjemmefra, at det er rigtig vigtigt. Jeg kommer til at følge hver dag, om han har haft tøjet på, fortæller Janni Christensen.

Hun håber på, at de voksne på skolen også vil hjælpe hendes søn med at huske det varme tøj, hvis han selv glemmer det midt i legen.

- Han går trods alt kun i 1. klasse, og der er fluer i hovedet en gang imellem på sådan en dreng. Det er klart, at det ville være mere naturligt for de større børn, men det skal han nok også blive selvstændig på med lidt hjælp, siger Janni Christensen.

Mads Christensen ved godt, hvor hans varme tøj er i garderoben.
Mads Christensen ved godt, hvor hans varme tøj er i garderoben.
Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

7-årige Mads Christensen selv har da allerede fået styr på, hvad han skal gøre, hvis han fryser om fødderne.

- Man skal tage nogle tykke strømper på, siger han.

Får sværere ved at koncentrere sig

Der er faktisk god grund til at sørge for, at Mads og de andre børn ikke fryser, lyder det fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, som er en statslig institution, der arbejder for at udvikle et godt undervisningsmiljø i skoler og dagtilbud.

- Man må forvente, at eleverne kommer til at reagere forskelligt, for der er forskel på, hvordan 19 grader opleves, siger Jannie Moon Lindskov, der er direktør for Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Hun forklarer, at de elever, som bliver påvirket mest af de køligere klasselokaler, vil komme til at blive mere anspændte og stive i kroppen, fordi kroppen bruger mere energi end normalt på at holde varmen. 

Jannie Moon Lindskov er direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Jannie Moon Lindskov er direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Foto: Mette Sonne Rohde, TV MIDTVEST

- Vi kan komme til at se elever, der har sværere ved at sidde stille og sværere ved at koncentrere sig, fordi de får en trang til at bevæge sig for at holde varmen, siger Jannie Moon Lindskov.

Den energi, man tidligere især brugte på at lytte og koncentrere sig, bliver nu i højere grad brugt på at holde varmen, og det kan gå ud over læringen. 

- Vi ved, at den indre uro og manglende koncentrationsevne hos nogle elever kan meget nemt sprede sig til resten af klassen, så det kommer til at påvirke undervisningen negativt, siger direktøren.

Skolen i Faster-Astrup har derfor også fokus på at få mere bevægelse ind i skoledagen, så børnene kan holde på varmen på den måde.