Jeppe bygger en sejlende klimavenlig kæmpe

Den grønne omstilling har også gjort sit indtog inden for færgedrift, og det kan mærkes hos en virksomhed fra Hvide Sande.

Det er nok de færreste, der ikke har opdaget, at vi lever i en tid, hvor klimaet er én af de helt store spillere, når det kommer til at erobre den offentlige dagsorden. Overalt i samfundet oplever vi, hvordan politikere, virksomheder og privatpersoner kæmper om at opfinde den nye smarte måde, hvor man kan mindske brugen af fossile brændstoffer og i stedet foretage en grøn omstilling, som det så populært bliver kaldt.

quoteDet er vi stolt af at have fået den opgave. Det er en stor tillid at vise til sådan et lille vestjysk værft som os.

Jeppe Hoff, Leder af teknisk afdeling, Hvide Sande Shipyard

Det gælder ikke mindst inden for transportbranchen, og mens busser, toge og biler allerede er nået langt i forhold til at være drevet af el, så har det været lidt længere undervejs, når det kommer til færgedrift. 

Nu er der så for alvor kommet gang i udviklingen af elektriske færger, og det mærker de blandt andre hos skibsværftet Hvide Sande Shipyard. Her har de nemlig netop modtaget en sending af de helt store fra Polen, som nu står over for en større ombygning, før den ender med at blive Molslinjens første batteridreven rutefærge.

- Det er vi stolt af at have fået den opgave. Det er en stor tillid at vise til sådan et lille vestjysk værft som os, fortæller Jeppe Hoff, der er leder af den tekniske afdeling hos Hvide Sande Shipyard.

"Grotte", som den hedder, er 50 meter lang og 14 meter bred.
"Grotte", som den hedder, er 50 meter lang og 14 meter bred.
Foto: Anders Meyer, TV MIDTVEST

En stor opgave

Færgen, som Hvide Sande Shipyard nu skal i gang med at færdiggøre, er tiltænkt ruten mellem Esbjerg og Fanø. Den har en længde på 50 meter og en bredde på 14 meter, og derfor er det også én af de større opgaver, der nu er landet hos værftet i Hvide Sande.

- Der skal bruges rigtig mange mandetimer i det. Det er en forholdsvis stor opgave for os, hvor der er lidt flere regler, der skal overholdes, end normalt, fortæller Jesper Hoff.

Det er en helt tom skal, som Hvide Sande Shipyard har fået tilsendt fra et værft i den polske by Szczecin. Foruden opgaven med at forbinde færgen med et elektrisk batteri, skal virksomheden derfor også løse andre opgaver som at lægge gulv, stå for isolering og lægge rør. 

- Nu er det jo ikke første gang, vi prøver det. Vi har bygget fem hybridskibe, så det er ikke helt ukendt land, fortæller Jesper Hoff.

- Klima er en dagsorden, der er umulig at komme udenom

Siden 2015 har verdens største eldrevne bilfærge sejlet rundt i de norske fjorde. Den 15. august 2019 blev Danmarks første eldrevne færge indviet, da færgen Ellen for første gang begav sig ud på turen mellem Ærø og Als.

Nu er turen så kommet til Fanøruten, som bliver Molslinjens første eldrevne færge.

- Der er ingen tvivl om, at hvis man vil være relevant som transport virksomhed i fremtiden, så er klima en dagsorden, der er fuldstændig umulig at komme udenom. Derfor skal vi være vores klimaansvar bevidst, og det her er første skud i den kanon, der skal gøre Molslinjen til fossilfri færgedrift, fortæller Jesper Maack, der er PR- og kommunikationschef hos Molslinjen.

Han er derfor også glad for, at Hvide Sande Shipyard har sagt ja til at påtage sig opgaven med at få sat den første eldrevne færge i drift. 

- De har ekspertisen. Det er et rigtig dygtigt skibsværft, og de har de folk, der skal hjælpe os med at få udstyret den først batteridrevne færge

Molslinjen planlægger at elektrificere flere af selskabet færgeruter de kommende år.


Læs flere artikler fra Ringkøbing-Skjern eller i kategorien Erhverv.