IT-angreb tvinger hoteller i knæ: Hotel Skjern måtte sende gæster ud af døren

Et stort ransomware-angreb har ramt det bookingsystem, som 900 hoteller og restauranter i Danmark og udlandet bruger. For Hotel Skjern har angrebet store konsekvenser.

Tirsdag aften skete det, der bare ikke måtte ske for Hotel Skjern. 

Det vestjyske hotel måtte afvise en gruppe gæster, der havde bestilt fem værelser. 

Forklaringen var, at medejer Christian Rasmussen på grund af et IT-angreb på hotellets bookingsystem ikke kun se, at gruppen havde bestilt de fem værelser. Derfor var de gået til andre gæster. 

- Det er en frygtlig situation, lyder det fra den frustrerede medejer, der ellers kunne begynde at glæde sig over, at gæsterne ovenpå corona var begyndt at dukke op igen.

- Al vores data og alle vores reservationer er væk. Alt hvad der ligger fremtiden ved vi heller ikke noget om. Vi ved ikke hvem, der reserverer, og hvem der kommer ind. Vi er kede af, at gæster skal gå frustrerede herfra, forklarer han.

Stået på i en uge

Episoden i Skjern er langt fra enestående. 

quoteDer står hele tiden, at systemet er klar om lidt, men vi aner ikke om vi er købt eller solgt.

Christian Rasmussen, medejer, Hotel Skjern

Siden den danske virksomhed AK Techotel onsdag 9. juni blev ramt af et ransomwareangreb har 900 hoteller og restauranter i Danmark været uden deres bookingsystem

- Det håndterer alle vores gæster og forretning. Alle reservationer. Det er vores kalender til  værelsesbookinger og bordreservationer, siger Christian Rasmussen. 

AK Techotel har torsdag 10. juni valgt at betale 'løsesummen' i kryptovalutaen bitcoin. Dermed har virksomheden nu adgang til den nøgle, der skal bruges til at få adgang til de filer, der var låst af de it-kriminelle. Det præcise beløb er ukendt. 

- Havde jeg stået i samme i sko havde jeg gjort det samme. Første prioritet er at vende tilbage til forretningen. De (bagmændene, red.) lever af desperation, understreger Christian Rasmussen. 

Ingen kundeoplysninger er endt i hænderne på de kriminelle. 

Hvad er et ransomwareangreb?

Christian Rasmussen forklarer, at han den seneste uge er blevet mødt af en sort skærm, hvis han har forsøgt at tjekke op på bookinger via computeren. 

- Oven på COVID-19 er det en frygtelig situation at stå i.

Hotelejeren frygter, at hotellet går glip af flere reservationer, da Hotel Skjern ikke kan tage imod bookinger på nettet.

- Når du prøver at booke online kan vi ikke se det. Vi ved ikke, hvad det koster os, siger Christian Rasmussen.

For at undgå frustrerede kunder opfordrer Christian Rasmussen gæster til at ringe ind og give besked om deres booking. På den måde kan han sammen med de ansatte danne sig et overblik over, hvor mange gæster, der gemmer sig bag den enkelte reservation. 

Gravet de fleste reservationer frem

Selvom bookingsystemet i skrivende stund stadig er nede, er det lykkedes for Christian Rasmussen at få et rimeligt overblik over booking og bestillinger. Han vurderer, at man via navne og datoer har fundet frem til 90 procent af weekendens bestillinger. 

- Vi er dybt afhængige af at have et systemet, der håndterer bookinger og meget mere for os. 

Derfor tjekker han dagligt status på arbejdet med at fikse systemet

- Der står hele tiden, at systemet er klar om lidt, men vi aner ikke om vi er købt eller solgt, siger hotelmanden. 

Christian Rasmussen oplyser, at hotellet selv har flere procedurer, der sikrer, at interne systemer har en backup.

- Set i bakspejlet skulle jeg have stillet højere krav til bookingsystemet, konkluderer han. 

Christian Rasmussen driver hotellet med sin hustru Kristina Bundesen.
Christian Rasmussen driver hotellet med sin hustru Kristina Bundesen.
Foto: TV MIDTVEST

Christian Rasmussen er frustreret over, at blive holdt hen i det uvisse. 

- Vi forlanger svar på, hvad de (AK Techotel, red.) vil gøre. En ting er ransomware. Hvad hvis deres datacenter brænder ned, spørger han. 

TV MIDTVEST ville gerne have forholdt ejer og stifter af selskabet AK Techotel Klaus Ahrenkiel for kritikken fra Skjern Hotel, men han oplyser, at han ikke har tid til et interview. 

Det er uvist om reservationer, der allerede er lavet gennem bookingsystemet fra AK Techotel, kan blive genskabt.