Flere medarbejdere har sagt op efter kritik af Naturkraft: - Lokal modstand bliver man ramt af

Debatten om turistattraktionen Naturkraft har haft konsekvenser for de ansatte, fortæller direktør Peter Sand. Han efterlyser en mere sober tone fra kritikerne.

Det skulle have været en turistmagnet, men Naturkraft i Ringkøbing er endt med skuffende besøgstal - og det kan mærkes på flere måder.

- Vi åbnede på det værst tænkelige tidspunkt, og det har givet mange udfordringer, forklarer Peter Sand, der er direktør for naturcenteret.

Et af problemerne er, at coronaepidemien har spændt ben for den plan, der var lagt for attraktionens økonomi. Men det er ikke kun økonomien, der har været i vejen for den planlagte succes. Projektet har siden sin opstart været meget udskældt og debatteret i lokalsamfundet, og den offentlige debat er nogle gange gået hårdt ud over de ansatte på Naturkraft - især på de sociale medier.

Nu skyder Peter Sand igen mod kritikerne.

- Lad være med at skide i egen rede. Jeg forstår ikke logikken i det. Hvad vil man opnå ved at krænge mavesyre ud, siger direktøren med hentydning til den hårde retorik, som har medført, at nogle medarbejdere har måttet sige op.

Økonomien er skåret ind til benet

Attraktionen har siden åbningen i 2020 måttet leve med nedlukning og udeblivende kunder som så mange andre. Det ramte pengekassen hårdt, for den var tom efter etableringen af oplevelsesparken, som havde kostet 300 millioner kroner.

- Det var der, vi skulle til at tjene penge efter åbningen. Nyhedseffekten skulle gøre, at folk kom styrtende til, men det gjorde de så ikke på grund af corona, lyder det fra direktøren.

Derfor har kraftige besparelser været nødvendige.

- Der er skåret ind til benet hele vejen rundt. Både i bemanding af organisationen og markedsføring, fastslår Peter Sand.

Et af rummene i Naturkraft som også har aktiviteter udenfor.
Et af rummene i Naturkraft som også har aktiviteter udenfor.
Foto: Fonden Naturkraft

Det første år havde parken forventet 280.000 gæster. Det tal endte i stedet på omkring 100.000.

Ved hjælp af hjælpepakker, besparelser og økonomiske partnerskaber er det dog næsten lykkedes at lande på et nul i regnskabet. Driften gav et underskud på 7,2 millioner, der også skyldes en fejl i nybyggeriet, som Naturkraft var uforskyldt i.

For at få det til at hænge sammen har kommunen sidenhen givet Naturkraft et lån på 15 millioner kroner.

Medarbejdere bliver skældt ud

Historien om Naturkraft har udløst en heftig debat med meget markante rektioner på forskellig vis i lokalsamfundet, hvor der er delte meninger om, hvorvidt kommunen skal involvere sig i Naturkraft eller ej.

Det er noget medarbejderne i Naturkraft mærker.

Direktøren refererer for eksempel, hvad en tilflyttet medarbejder oplevede, da han mødte op på kommunen.

“Hvordan kan du være så stor en idiot at arbejde med det projekt? Hvorfor har du valgt at flytte herover?” lød det fra den kommunale medarbejder.

En anden medarbejder fik følgende kommentar, da han var nede i byen for at købe et bord til Naturkraft:

“Nåh, det har I råd til.”

Den slags har fået nogle til at tage firmatøjet af, når de skal ned i byen, mens andre har sagt op.

Modstanden gør ondt

Direktøren ærgrer sig over, at lokalbefolkningen ikke snart får øjnene op for, hvilken unik seværdighed, de har lige i baghaven.

- De burde være stolte af det. Det er bygget af lokale håndværkere, som havde tårer i øjnene til indvielsen. De havde skabt noget, som ikke er lavet før, husker direktøren for Naturkraft.

Han har også svært ved at forstå, hvordan folk kan have en holdning, som stikker helt af, uden selv at have været på stedet og oplevet Naturkraft selv.

- Vi har ikke valgt nemme løsninger, og det her findes ikke magen til i hele verden, vurderer Peter Sand.

Han indrømmer, at han også selv bliver påvirket af den lokale modstand.

- Lokal modstand bliver man ramt af. Især når det er noget, man er stolt af i hjertet, lyder det fra Peter Sand.

Et kig ind i en af aktiviteterne i Naturkraft.
Et kig ind i en af aktiviteterne i Naturkraft.
Foto: Fonden Naturkraft

Ikke imod debat - men tonen skal ændres

Ifølge Peter Sand er Naturkrafts store udfordring, at folk misforstår den kommunale støtte og tror, at pengene bliver taget direkte fra velfærden i kommunen.

- Det er en kamp, som er dømt til at blive tabt i lokalpolitisk kontekst, mener direktøren.

Han hæfter sig ved, at jo længere væk han kommer fra Ringkøbing, jo større opbakning er der til Naturkraft. Her henviser han til, at Naturkraft har fundet vej til Christiansborg.

- Vi er på Finansloven med større bevilling end Eksperimentariet i København. Det er forbigået i tavshed.

Når alt kommer til alt, er Peter Sand dog ikke modstander af en god debat.

- Det er fantastisk at få lov at stå i spidsen for et projekt, der vækker så mange følelser. Det værste ville være, hvis ingen følte noget.

Direktøren har dog et ønske:

- Jeg kunne godt tænke mig, at de, som synes godt om projektet, markerede sig lidt tydeligere. Men det er ikke sådan, man gør.

Han understreger dog at midt i alle de kritiske stemmer, er der også mange lokale som støtter Naturkraft.

Og hvis man spørger ham, om konceptet i det hele taget holder, så er svaret:

- Konceptet kan man jo altid sætte til diskussion, men jo, det holder. Vi har trods alt haft 100.000 gæster siden start. Vi har kun holdt åbent i et år sammenlagt.